Utskälld av busschaufför trots korrekt sms-biljett

Den 23 oktober skulle jag och min treåriga son åka buss från Kanelgränd i Tyresö till Tyresö centrum för att passa en läkartid. Strax innan bussen kom skickade jag en så kallad sms-biljett. När vi skulle gå på bussen blev vi nekade att kliva på och anklagades för att åka med falsk biljett. Eftersom jag hade skickat den en minut innan bussen kom och biljetten inte var falsk stod jag på mig vilket inte gillades av busschauffören.

Därefter haglade anklagelser och otrevligheter, bland annat att jag inte skickat biljetten från min telefon och att jag inte skulle stå där och tala om för henne att hon och SL inte kunde sköta sitt jobb, att vi lika gärna kunde kliva av bussen på en gång. Allt inför min treåriga son som blev jätterädd och ledsen.

När jag ville veta hennes namn för att jag skulle tala med hennes chef vräkte hon ur sig att hon inte har någon skyldighet att tala om sitt namn, och att vi på nåder fick åka med men sitta längst bak i bussen.

Efteråt ringde jag och kollade upp min biljett med SL. Den var självklart inte falsk eller fel utförd. Ringde även till Keolis och pratade med busschufförens chef Magnus Åkerhielm och bad om en ursäkt, vilket jag skulle få men någon ursäkt har fortfarande inte kommit.

Jag förstår att det kanske är några som fuskar med sms-biljetter, men jag som betalande resenär ska inte behöva stå till svars för dem och verkligen inte behöva bli kränkt av en chauför inför min son och en fullsatt buss när jag har en korrekt biljett bara för att busschafören inte kan sitt jobb.

Magnus Åkerhielm på Keolis om du läser detta, jag och min son väntar fortfarande på vår ursäkt.