”Usel information sabbar för pendlarna”

Informationen om ersättningstrafiken är för dålig, menar debattören.
Informationen om ersättningstrafiken är för dålig, menar debattören.
Resenärerna har förståelse för reparationer i kollektivtrafiken, men inte den dåliga informationen.
Det tror Victor Harju (S) om kandiderar till landstinget.

Jag tror de flesta Stockholmare och de som besöker vårt fina län har förståelse och respekt för de reparationer och långsiktiga förbättringar som sker i kollektivtrafiken. Men informationen är under all kritik.

Utöver avstängning av Centralen och Odenplan har Bålsta-grenen och delar av Södertälje-grenen varit avstängda hela sommaren. Rulltrapporna gick sönder och informationen var mycket oklar för alla som skulle sicksacka sig fram genom länet.

Ersättningsbussarna har inte fungerat som det är tänkt. Informationen om när de avgår har inte stämt med verkligheten.

Kvällar och nätter finns inga informatörer. Ingen som guidar rätt eller kan svara på frågor om när, och var. Ingen som svarar på frågor.

När sista ersättningsbussen för kvällen har gått för tidigt eller inte dykt upp står 30-talet resenärer utan någon information på en plats de flesta inte har koll på. Att försöka få fram taxibilar sent en vardag utan att veta om SL ersätter resan.

SL:s kundtjänst står dessutom utan svar. Ringer man dit kan de inte svara på om bussen avgått, inte kommer att dyka upp eller om resegarantin gäller för den som efter väntan får tag i en taxi.

Informationsskyltarna har varit få. Tidtabeller för ersättningsbussar endast digitala, och har dessutom inte stämt överens med verkligheten.

Jag har även talat med vänner och turister som inte pratar svenska. Deras beskrivning är ännu värre. De har varit nästan helt utan information på engelska på stationerna. Ersättningsbussar, var de går och när, har bara funnits på svenska.

Politiken måste ta ansvar och säkerställa bättre information vid avstängningar. Detta är bara pinsamt och gör oss resenärer förbannade. Jag vill att fler ska åka kollektivt, det här har istället avskräckt många. Ökade informationsinsatser vore värda varenda krona. Det vill S prioritera om vi får ta över efter moderaterna i landstinget i september.

Som resenär i SL-trafiken borde du ha rätt till mer information och raka svar.

Victor Harju

Kandidat till landstinget (S)