Ge barn tillgång till bättre stöd

Utbildningen borde anpassas mer efter elevers olikheter tycker skribenten.
Utbildningen borde anpassas mer efter elevers olikheter tycker skribenten.
Rektor Jan Jönsson (L) vill öka antalet speciallärare och särskilda undervisningsgrupper i skolan.
"Problemet är en politisk strävan att alla barn, oavsett behov, ska gå i samma klass och lära sig i samma takt", skriver Jönsson.

Förra året gick var femte elev i Skärholmens skolor ut åk 9 utan behörighet att söka till gymnasiet. Det var 5-6 elever i varje klass som inte klarade grundskolan. En tredjedel av alla elever i Sverige klarar inte gymnasiet, det är 35 000 ungdomar varje år!
Elever som inte klarar skolan löper stor risk att hamna i arbetslöshet och utanförskap. Deras frihet begränsas när de fastnar i jobb de inte trivs med. De flesta av dessa ungdomar inser efter en tid att de behöver anstränga sig mer för att skapa sig en friare framtid och tar tag i sin utbildning på -komvux och folkhögskolor. Det sorgliga är att bland de elever som inte klarar skolan är det många som redan i lågstadiet skulle ha behövt stöd av speciallärare eller en plats i en mindre undervisningsgrupp. Under lång tid har många kommuner bedrivit en skolpolitik där fler och fler mindre grupper med speciallärare lagts ner. Förra året lyckades vi Liberaler stoppa planerna på att lägga ner alla särskilda under-visningsgrupper (CSI-grupper) i Stockholms stad. Problemet är en politisk strävan att alla barn, oavsett behov, ska gå i samma klass och lära sig i samma takt. Idag kan en lärare i en klass på 27 elever behöva hantera ADHD, autism, språk-störning, och social beteende-problematik, samtidigt. Många lärare har blivit skickliga på att ge bra anpassat stöd, men alltför många elever klarar inte betygen när undervisningen inte kan anpassas tillräckligt till dem i en stor klass. Ofta börjar de skolka eller stör övriga i klassen. Vi Liberaler anser att barn har rätt att få lära sig på olika sätt och ska få det stöd de behöver. Därför vill vi öka antalet speciallärare och särskilda undervisningsgrupper. Skolorna i Skärholmen ska kunna starta egna mindre grupper. Den som behöver en annan skolgång än i vanlig klass ska snabbt få tillgång till det. Dessa barn har inte tid att vänta, de behöver få lyckas i skolan här och nu.

/ Jan Jönsson (L), rektor och vice ordförande Skärholmens stadsdelsnämnd