Min lokala hjälte

Vansinniga gränser

Svar på insändaren ”Varför tio olika fartgränser i Täby?” den 22 oktober:

Anders Berghagen undrar varför Täby har tio olika fartgränser. Jo, detta är en följd av den maniska fartgränshysteri som spridits från Transportstyrelsen i Borlänge. Vid sina skrivbord anser man sig där kunna avgöra högsta säkra hastighet på 10 km/h när, på alla vägar i landet, oberoende av trafiksituation, väglag och belysningsförhållanden. Efter att ha sänkt en stor andel av tidigare 70- och 90-gränser till 60 och 80, insåg man dock så småningom att det blivit väldigt många nivåer att hålla rätt på. Vad gjorde man då? Jo, införde ytterligare en gräns, 40 km/h.

Det vore intressant att få veta hur stort ansvar kommunerna har i detta vansinne. Till exempel vem har beslutat den helt barocka fartgränsen på Prästgårdsvägen mellan Kyrkbyn och Löttinge­lund? Här har nära två kilometer av en måttligt trafikerad 70-väg på ute på landet fått permanent 50-gräns. Vilket problem tror man sig ha löst med detta?

De hysteriskt låga fartgränserna har gjort oss alla till trafik­brottslingar, och dessvärre sprider sig anarkin raskt till andra, minst lika viktiga regler. Jag har ”roat mig” med att studera ett par korsningar med stopplikt. Av 18 bilar var det tre som stannade, resten körde obekymrat förbi stoppskylten. Men detta intresserar naturligtvis inte trafikpolisen, de har jämnt att göra med att bötfälla dem som kör svindlande 45, på samma vägar som för ett år sedan ansågs säkra i 50.

Björn Sandberg