”Varför tillåts elljusspåret att göras om?

Elljusspår.
Elljusspår.
Insändarskribenten "ES" tycker det är fel att det långa elljusspåret i Haninge görs om och kortas ned. "Hur mycket ska privata markägare styra och begränsa vårt friluftsliv?"

I höstas skulle jag gå elljusspåret till Riddartorp från Västerhaninge.

Det har gjorts en ny väg in i skogen innan man kommer upp till Riddartorp.

Jag ringde till kommunen för att höra vad som hänt.

Nu undrar jag hur mycket privata markägare ska styra och begränsa vårt friluftsliv

Fick svaret att en ny markägare köpt några områden som gick över elljusspåret och att hon inte accepterade att spåret skulle gå över hennes mark!

Efter en del ytterligare kontakter med kommunen fick jag veta att elljusspåret alltså ska dras om och kortas med 900 meter (det har varit Stockholms längsta!)

Elljusspåret färdigställdes 1969.

Nu undrar jag hur mycket privata markägare ska styra och begränsa vårt friluftsliv.

Kan kommunen inte göra något åt detta åtminstone i tätortsnära områden och finns det inga avtal som gjorts upp tidigare som gäller?

Vad får vi göra och när kan vi njuta av naturen?

Om det hade varit en mindre, lätt trafikerad väg, hade samma sak kunnat inträffa då, alltså att markägaren förbjöd trafik på vägen?

Det här ärendet borde inte ha uppstått alls!

Nej naturligtvis inte.

Men ett elljusspår i en kommun, som säger sig värna om naturen och friluftslivet, kan helt stängas av.

Dessutom till avsevärda kostnader för kommun och friluftsliv, genom exempelvis omdragning av elljusspår och nyproduktion av friluftskartor.

Det här ärendet borde inte ha uppstått alls!

ES