Min lokala hjälte

Vi har alltid rätt till respekt i färdtjänsten

Svar på insändaren ”Försämrad färdtjänst” den 16 juli:

Jag håller med om vissa saker i ditt inlägg. Ja, vissa chaufförer saknar respekt för kunden. Ja, vissa försöker luras angående vägsträckans längd.

Men att vi kunder skulle vara helt i händerna på de två taxibolagen, håller jag inte med om. Inget av taxibolagen skulle överleva om inte färdtjänst fanns!

Vi kunder har alltid rätt att kräva respekt! En förare sa till mig: ”Du äger bilen just nu!”

Privata samtal får inte förekomma enligt färdtjänsten. De flesta förare säger ”Jag har kund i bilen” eller ”Jag ringer senare”. I annat fall ber jag att man stannar, vid närmaste busshållsplats till exempel, för att tala färdigt – annars en anmälan. Då gäller det förstås att vara ute i god tid.

Störande musik får heller inte förekomma, be att man minskar volymen eller stänger av, det brukar fungera.

Håller slutligen med dig om att de värsta förarna nog försvinner om klagomålen upprepas. Stå på dig! Jag är mycket tacksam för färdtjänst och att vi kan ge så många jobb.

Färdtjänstkund 2, ­Katia ­Norberg