Min lokala hjälte

Vi kommer behöva gå 155 varv till runt jorden

Pendlandet mellan Nacka och Slussen kommer att ta längre tid med Nya Slussen, enligt insändarskribenten.
Pendlandet mellan Nacka och Slussen kommer att ta längre tid med Nya Slussen, enligt insändarskribenten.

Det var en segerviss allians som för mer än ett år sedan stängde Konsum vid Slussen och monterade ner rulltrappan, som många pendlare från Nacka och Värmdö använde. I Nya Slussen ingår också planer som i framtiden kommer att förlänga restiderna för pendlarna. Nu skjuts dessa försämringar lyckligtvis upp ett år då den tänkta bussterminalen i Katarinaberget inte fått godkänt för att ens tas upp i Mark- och miljödomstolen då ansökan var undermålig.

Om Alliansen mot förmodan får igenom en terminal i Katarinaberget väntar minst åtta år av riktigt besvärliga resvägar till Stockholm. Biltrafik leds in på Folkungagatan till Söderledstunneln, ingen möjlighet att åka över till Gamla stan då Katarinavägen och Skeppsbron stängs av, Saltsjöbanan med byte till buss från Henriksdal, mötande trafik med hundratals lastbilar i veckan med sprängsten från Nya Slussenbygget.

En beräkning om ökade restider för pendlare om Nya Slussen med bussterminal i Katarinaberget byggs har tidigare gjorts: ”Omsatt på alla resenärer som byter trafikslag vid Slussen blir det på årsbasis 3 240 000 fler gångtimmar (135 000 dygn) jämfört med dagens situation. Den kollektiva promenaden ökar med 620 000 mil. Det motsvarar 155 varv runt jorden eller 8 gånger tur och retur till månen.”, skrev Curre Hansson (S) i en interpellation i landstinget.

Är det inte dags för alla pendlare att höra av sig till sina politiker och protestera? Det finns ett annat alternativ – Slussen plan B – med mycket mindre trafikkaos under byggtiden (som dessutom är hälften så lång) och som vill bygga en modern bussterminal på befintlig plats.

Gör din röst hörd

Är det inte dags för alla pendlare att höra av sig till sina politiker och protestera?