På tre år har Södertörns Fjärrvärme höjt taxan med 22 procent i Botkyrka. En utveckling som måste få ett slut, om inte fjärrvärmens ställning ska undergrävas ytterligare.  

Precis som vatten och avfallshämtning är fjärrvärme en allmännyttig tjänst som inte går att göra avkall på. Att byta leverantör är inte heller möjligt, då det är ett naturligt monopol. Som kund kan en bostadsrättsförening inte göra annat än att förlita sig på att taxan hålls på en rimlig nivå, enligt monopolets spelregler. Så är dock inte fallet.   

Nyligen har Södertörns Fjärrvärme informerat sina kunder om 2025 års fjärrvärmetaxa. Höjningen på två procent är fullt rimlig. Men över tre år har man sammantaget höjt med 22 procent, vilket gör att man undrar vad som står i ägardirektiven. I förlängningen är det de boende vars hem värms upp med fjärrvärme, som finansierar de kraftigt höjda värmetaxorna genom ökade boendekostnader. 

Fjärrvärme är i grunden ett bra uppvärmningsalternativ, men om prisutvecklingen fortsätter är risken att fjärrvärmens ställning undergrävs, och allt fler bostadsrättsföreningar väljer mer prisvärda eldrivna värmekällor. Det vore olyckligt då det riskerar att sänka takten i regionens klimatomställning, samtidigt som vi står inför stora effektutmaningar i elnätet.  

Aktörer som verkar på en monopolmarknad har stort ansvar. Det är hög tid att Energimarknadsinspektionen säkerställer att monopolets spelregler följs. Precis som energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) kommenterade i våras så ska människor känna sig trygga med att de inte betalar oskäliga priser för att värma sina hem. Låt det inte bli tomma ord. Värme är trots allt en allmännyttig tjänst.