Kom ihåg var du läste det här först.
Många frågor har ställts om varför i hela fridens da´r någon törs satsa på den enorma batterifabriken som Northvolt bygger i Skellefteå.
Inte bara den största producenten av litiumjon-batterier i norra Europa utan också bland de största i världen. Kina inräknat.
Närheten till norrländsk vattenkraft sägs vara en anledning, utvinning av viktiga mineraler i närområdet en annan – men ändå; det ekonomiska risktagandet just här är höljt i dunkel. Möjligen tills nu.
Svenska forskare kan ha knäckt en fysisk/kemisk kod – själva lösningen på det problem som gett producenterna av elbilar ständig huvudvärk: Behovet av mindre brandfarliga batterier.
Och de forskarna befinner sig inom 1,5 timmes bilfärd norrut från Skellefteå! Nämligen på Luleå Tekniska Universitet. Industri och forskning bildar en nordsvensk axel.
Djupare än så kan jag inte förklara det hela just nu, men kan ge litet av en bakgrund med några påståenden:
Elbilar brinner ofta.
Om du andas in röken kan lungorna skadas allvarligt av giftig gas.
En krockad elbil kan börja brinna timmar efter smällen.
Tre påståenden som jag hämtat från mer eller mindre insatta artiklar på nätet, men som delvis har underbyggts av er läsare efter den krönika jag skrev i augusti med rubriken: ”En hetare Maserati än önskat”.
Texten handlade om paret Staffan och Margareta Wohrne i Bålsta som en natt 2019 var mycket nära att råka riktigt illa ut:
”Om brandkåren kommit tre minuter senare hade både garaget och villan brunnit ner”.
Orsaken var att Staffan hade satt ett nyinköpt litiumjon-batteri på laddning i garaget. Något gick på tok, batteriet råkade ut för en så kallad termisk rusning, överhettades, och det började brinna.
Margareta vaknade och Räddningstjänsten kom snabbt. Till och med Maseratin räddades, dock illa skadad.
Batteriet hörde till en gräsklippare, men var av precis samma typ som det du har i din hybrid- eller elbil, bara mindre (du har förresten samma typ av batteri i din mobil).
Många läsare hörde av sig, och jag blev alltmer brydd. Fick till och med veta att det inte är självklart att försäkringsbolaget ersätter en skada orsakad av ett litiumjon-batteri under laddning.
Ett av många tecken på att den här typen av batteri är känt som extra farligt – utan att vi behöver referera till exploderande mobiler på YouTube, där någon ”råkar” slå en spik rakt igenom telefonen.
Jag började forska i saken – och stötte på patrull så fort jag kom utanför myndigheters och producenters officiella versioner på nätet. Försiktighet, rädsla (för juridisk stämning), brist på kunskap, vad vet jag.
Trots allt – jag kommer att dyka djupare. Redan nu kan jag lugna innehavare av hybrider och elbilar: Din elbil brinner inte oftare än andra, men är mycket knepigare att släcka.
Just den saken kommer jag att diskutera med Räddningstjänsten i Enköping-Håbo.Vill du veta mer redan nu – sök då upp en publikation från MSB på nätet som heter:
”Vägledning, räddningsinsats där litiumjonbatterier förekommer”.