Vet du hur en Chevrolet Corvette Fuel Injected, 5,4 liter och 360 hk, låter i väntan på att alla de åtta cylindrarna ska bli sams och mullra i samma takt?
Tja, knappast något som passar i ett ekande betonggarage vid shoppingcentret, om nu någon skulle komma på en så vansinnig idé som att åka och handla med denna snart sextioåriga ikon (årsmodell 1962), dessutom renoverad till absolut originalskick.
Nu mullrade och dundrade Corvetten igång i garaget, eller snarare verkstaden, hemma hos Justus Wahlström ett stenkast från Litslena kyrka efter väg 55. Därefter följde ett försiktigt manövrerande ut på gårdsplanen, med bara typ fem centimetrar tillgodo i porten.
– Försiktigt, jo, tog mig runt 120 timmar bara för att luta bort den gamla färgen inför omlackeringen. Glasfiberkarossen, förmodligen den första i sitt slag på 60-talet, får absolut inte slipas. Än mindre skrapas mot dörrposten.
Att prata entusiastbil med Justus Wahlström, till vardags fastighetsmäklare (firma Carlsson Ring, Örsundsbro) är att fylla anteckningsblocket med detaljskillnader i motorkonstruktioner, karosseri, bromsar, hjulupphängning, design och årtal. I massor.
Justus säljer alltså hus och gårdar när han inte pysslar om sina veteranbilar, alternativt står på ett traktorsläp med klubban i hand. Alltså som auktionist på gamla hederliga bondauktioner.
I botten är Justus maskiningenjör, och har ett gediget intresse för allt med både hjul och motor.
– Tror jag var tolv när jag tjuvkopplade mammas Fiat 600 och började övningsköra på egen hand så snart hon hade tagit cykeln på jobbet.
Idag, 60 år senare, gillar Justus fortfarande att köra bil. Han nobbar flyg och tåg också för långa resor i jobbet. Rattar istället en helt vanlig Volvo V40:
– Kör nog runt 5 000 mil om året. I förra veckan var jag i Jämtland för att kolla en fastighet. Ska strax iväg till Östergötland och hålla i en visning.
Nu när kameran är framme är Volvon diskret förpassad till en plats bakom ladan. Bredvid Corvetten på gårdsplanen tronar istället en betydligt mer värdig Chevrolet Phaeton, årsmodell 1932. En sexcylindrig toppventilare, unik för sin tid. Dessutom bara tillverkad i 409 exemplar.
En sökning via Google på ordet Phaeton ger en intressant insikt:
”A phaeton is a style of open automobil without any fixed weather protection”.
– Stämmer. Du kan dra upp ett tak i canvas men, märk väl, en Phaeton saknar sidorutor…
Strax före denna intressanta upplysning hade Justus berättat att hans (sedan tio år) Chevrolet Phaeton skeppats direkt från produktionen 1932 i USA till ett fjällhotell i Norge, där finbilen användes året runt för att frakta gäster från järnvägsstationen. Alltså också på vintern.
– Absolut, men det fanns väl vargpälsar. Pittoreskt så det räckte.
Om du möter Justus på en husvisning eller auktion, missa inte att fråga hur det var den gången när hans Phaeton tappade ena bakhjulet. Med en skräll.
På något sätt var landshövdingen i Uppland inblandad. Men det är – som det brukar heta – en helt annan historia.