En måndagsmorgon började ryktet gå bland transportindustrins lobbyister i riksdagshuset:
Något viktigt är på gång från Miljö- och finansdepartementen. Nyheten ska ha koppling till målbild fossilfria transporter och släppas 11.00.
”Snacket hade gått länge, nu äntligen skulle det komma, det vi väntat på i flera år”, berättar en av mina kontakter.
Förväntningarna stegrades hos de båda världsledande lastbilstillverkarna Volvo i Göteborg och Scania i Södertälje:
”Vi var rätt säkra på att det handlade om ett stimulanspaket riktat till transportsektorns klimatomställning plus det viktigaste av allt, en specificerad kravlista så att vi i detalj kan styra forskning och jobb för konstruktörerna”.
Två timmar efter utsatt tid tog lobbyisternas spända förväntan slut. Den stora nyheten visade sig vara:
Skattelättnader för tjänstecyklar.
Inte riktigt det som fordonsindustrin och transportsektorn hade trott stå på dagordningen.
Några dagar senare besöker jag Enköpings Åkeri i Skolsta. Samtalet kommer bland annat att kretsa runt Mitt i:s trafikkrönika för två veckor sedan:
”Miljöbovarna som rullar bort”.
På andra sidan kaffekopparna sitter tidigare VD:n och tredjedelsägaren Sven Liljander bredvid ekonomi- och miljöansvarige Jonas Broberg. Sven:
– Vi är ingen skitig bransch, åtminstone inte vi seriösa aktörer. Det görs mycket som jag ibland tror att inte ens myndigheterna ser.
Given följdfråga: Vilka är då de icke-seriösa aktörerna?
– Länge var det transportörer från de forna öststaterna, men det har blivit bättre. Borta är slitna motorer som spydde bolmande rök.
Enköpings Åkeri ägs av familjen Liljander. 120 anställda. 110 lastbilar. En Preem-mack finns på tomten. Den behövs: 1000 tankningar per månad, 1500 kubikmeter diesel per år - motsvarande 30 tankbilar med släp.
Miljöansvarige Broberg fyller i:
– Målet sägs vara fossilfria transporter 2030, men vårt åkeri är det till tre fjärdedelar, alltså 75 procent, redan idag.
– Det fungerar precis som den gröna el du betalar för i eluttaget där hemma, massbalansprincipen. Vi betalar mer för bränslet och Preem tillverkar samma mängd fossilfritt…
Fossilfritt. Inga mer oljeaffärer för norrmännen på Nordsjön. Tallolja, träavfall, svenska skogen, men om framtiden säger att vi ska köra på el …? Jonas väcker mig ur tankarna:
– Självklart blir det biogas och batteriladdad el för lätta lastbilar och el från vätgas för de tunga. Men det kommer inte att gå så snabbt som många tror. Finns ingen infrastruktur för el i de här mängderna och ännu mindre för gas.
Sven Liljander rundar av med att tala om långa ledtider för de tunga lastbilarna.
– Ända upp till åtta år om man är rädd om grejerna. Därför är det så viktigt att det kommer besked. Vi måste planera framåt. De dieslar vi köper nu räcker precis till 2030, men vad är det egentligen som händer se’n?
Jag låser upp min bil och ser lastbilarna rulla in och ut på den stora plattan vid Grillbyvägen.
Inte direkt någon cykelparkering. Om nu någon trodde det