Högre tillåten fart för A-traktorer diskuteras i maktens korridorer.
Anledningen?
Naturligtvis trafikrytmen i tätorterna, men också det knäppa i att moppebilar får köra 45 km/h i jämförelse med A-traktorns 30.
Vi talar om mopedbilens plastkonstruktion med få metalldetaljer, oskyddade dörrar och noll deformationszoner.
Detta i jämförelse med A-traktorn som förutom blockerat baksäte och en fartbegränsande elektronisk låda, mindre än en skokartong, helt enkelt är en personbil. 425 kilo bantad moppebil mot typ tre gånger så mycket A-traktor.
Jag råkar veta att Trafikverket har bra mycket mer än en skokartong full när det gäller utredningar och utlåtanden om A-traktorns framtid.
Det kunde ha presenterats ett förslag redan nu i september om att öka den tillåtna hastigheten till samma som för EU-moped och moppebil.
Dessvärre har det blivit tvärnit – av två skäl:
1. Körkortsbehörighet. Konstigt nog gäller moppekort klass AM (EU-moped) för A-traktor och mopedbil. Alltså, träning och uppkörning på ett tvåhjuligt fordon för att köra en fyrhjuling.
Experterna på förarutbildning hävdar i elfte timmen – efter ännu en svår olycka – att nya krav ovillkorligen måste vara på plats före höjd fart och har samtidigt lyft frågan om det rimliga i att ha ett speciellt körkort för A-traktorn. Dessvärre tycks det ha visat sig svårt eller omöjligt att rubba den EU-skyddade moppebilens tvåhjuliga förarbevis via en svensk särbestämmelse..
2. Laglydnaden. Rätt knepigt faktiskt.
Må så vara att antalet A-traktorer har exploderat, typ en tredjedel fler nyregistrerade på fyra år till dagens 36 000, men antalet klagomål från allmänheten och polisingripanden har ökat i ännu högre takt.
Trist, jäkligt trist att en minoritet ska få sabotera en för andra välkommen förändring. 45 istället för 30 kan verka marginellt, men i verkligheten är skillnaden mycket märkbar och ger en helt annan körupplevelse.
För bara ett år sedan gnisslade jag tänder vid åsynen av en A-traktor och applåderade samtidigt den kraftiga uppgången av moppebilar.
Men sedan dess har jag skrivit flera krönikor och artiklar om A-traktorer och moppebilar. Research plus samtal med förare och föräldrar har gjort att jag svängt 180 grader.
Buda in en färdig A-traktor på nätet, alternativt köp en begagnad bil i finfina klassen 50 000 till 100 000 kronor, inhandla den fartbegränsande boxen, låt en mekaniker montera, fixa avstängningen av baksätet – och slutnotan är nog ändå till A-traktorns fördel. Både mopedbilens inköpspris och andrahandsvärde är sjukt högt.
Oavsett prislapp ger jag dig rådet att inte sätta din 15-åring i en mopedbil. Anledningen? Jo, många bilister bär sig åt som skit i trafiken med rena trängningar av de långsamma fordonen.
Tonåringen ska ha tryggheten runt sig i en riktig bil - och inte bara en falsk säkerhetskänsla i form av plast och glasfiber. Bättre utbildning, med höjd fartgräns som morot, är nyckeln för att få ner olyckorna – inte att ungdomarna som enda alternativ till A-traktorn tvingas över till moppebilarna.