Min lokala hjälte

(rubrik saknas)

65 kilo per och person uppskattas matsvinnet till. Nu öppnar Stadsmissionen en social marknad, där målet är att 200 ton mat ska tas tillvara det första året.
65 kilo per och person uppskattas matsvinnet till. Nu öppnar Stadsmissionen en social marknad, där målet är att 200 ton mat ska tas tillvara det första året.

Stockholmsområdet ska få Nordens första sociala marknad – en affär där livsmedel som annars skulle ha kastats säljs till medlemmar till en tredjedel av ordinarie pris. Även ickemedlemmar som vill stötta verksamheten får handla i butiken, men då till fullt pris.

Matkedjan Axfood har tagit initiativ till marknaden efter en modell från en rad europeiska länder. Stockholms stadsmission står för driften.

(– Affären ska finnas någonstans i länets södra delar. Vi vill ju vara där vi gör mest nytta, säger Maria Gimner, marknadsansvarig för Stockholms stadsmissions sociala företag .)

Med mer än 100 000 anställda och 40 000 företag inom digitala näringar och informations- kommunikations och telekommunikationssektorn placerar sig Stockholmsregionen på topp fem i Europa inom flera kluster. Det visar en mätning av The Cluster Obesrvatory/Ivory Tower och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, där olika klusters konkurrenskraft vägts samman.

Störst konkurrenskraft finns inom klustret digitala spel, men även musik och inspelning, telecomutrustning, videoproduktion, media och design, mjukvaruutveckling och It-konsulter rankas högt.

(Enligt Handelsprofessors Örjan Sölvell är dock fler nätverk och fler brobyggande organisationer en förutsättning för att topplaceringen ska stå sig framöver.)