Få har upptäckt mobilbetalning

Nu kan mobiltelefonen användas som betalningsredskap.

– Men det är så nytt att de flesta inte har hunnit upptäcka det, säger en butiksanställd.

Kvinnan arbetar på en Hemköpsbutik. I kassan, som är hennes arbetsplats, finns klistermärken med information om det nya betalsättet, I ett ställ finns en folder med information som kunden kan ta med sig hem och läsa.

– Det händer att någon tar en folder, men jag vet inte om de läser den, säger kvinnan.

Sedan i mitten av november har hon bara haft tre fyra kunder som betalat med mobiltelefonen.

Telefonbetalningen tycks fungera.

– Det har gått väldigt snabbt från det kunden tagit upp sin telefon till att betalningen varit klar, säger hon.

Själv behöver hon bara trycka på en knapp – ungefär samma hantering som när någon använder kort.

Bakom systemet står företaget Seamless. Sedan i november har 85 butiker i länet har infört möjlighet att betala med mobilen, bland andra Hemköp och Willys.

Olivera Andersson, kommunikationschef på Seamless, tror att allt fler kommer att använda sin smarta mobiltelefon som betalningsredskap.

– Det är ett nytt beteende och det är säkrare än om man använder kort, säger hon.

Men flera företag konkurrerar om olika sätt att använda mobiltelefonen vid betalning, såväl teleoperatörer som banker och kortföretag. I vissa fall behövs både kort och telefon.

Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel, är avvaktande och säger att det ännu är oklart om det blir billigare för handlarna.

– Ett nytt system bör ge ett mervärde, till exempel att kunden kan lagra kvittona i sin mobiltelefon och få en sammanställning av sina inköp, säger han.

Fakta

Så gör du:

Ladda ned en app för mobil­betalning.

Registrera dig.

Vänta på att få en personlig kod hemskickad.

Scanna koden i mobilen.

Källa: SEAMLESS