Min lokala hjälte

Fyrhjulingarna tas ur bruk av polisen

Här förolyckades polisen.
Här förolyckades polisen.
Polismannen som körde över kajkanten och dog var en van förare av fyrhjulingar. Nu tar polisen sina fyrhjulingar ur bruk tills utredningen är klar.

Dödsolyckan inträffade förra måndagen.

Den 45-årige polismannen ingick i en kommendering med anledning av det turkiska statsbesöket. Han skulle tillsammans med några kollegor styra om trafiken på Norr Mälarstrand.

– Det stod flera poliser på fyrhjulingar och väntade. När ordern kom körde de andra framåt, men av någon anledning åkte han bakåt, över kajkanten och ner på isen. Han fick fyrhjulingen över sig och åkte genom isen, säger Christer Birgersson, biträdande personaldirektör Stockholmspolisen.

En av hans kollegor hoppade efter och lyckades med hjälp av personer på plats få upp mannen från vattnet, men hans skador var så allvarliga att han avled senare på sjukhuset.

– Han var en välutbildad trafikpolis, hade både utbildning på fyrhjuling och erfarenhet av att köra sådana.

Polisen vet i dag inte hur olyckan kunde inträffa.

– Vi utreder det förutsättningslöst som en arbetsplatsolycka med dödlig utgång. Vi kan inte utesluta att det var ett tekniskt fel på fordonet och har därför beslutat om att stoppa användadet av fyrhjulingar inom Stockholmspolisen tills vi vet mer, säger han.

Stockholmspolisen har fyra fyrhjulingar sedan ett par år men detta är den första olyckan där en sådan är inblandad.

Statistik från Arbetsmiljöverket visar att polisyrket är det farligaste i Sverige. Poliser löper dubbelt så stor risk att drabbas av skador i sitt arbete som genomsnittet för alla brancher. De flesta skadorna orsakas av fordon.

Den vanligaste är att poliser skadas i olyckor med bilar och motorcyklar. Förra året skadades 124 poliser så allvarligt att de blev sjukskrivna i olyckor med olika typer av fordon inblandade. I statistiken ingår både olyckor där polisen suttit i bilen och där de blivit påkörda på gatan.