Lättare ångra köp från galleriasäljare

Nu har det blivit lättare att få rätt mot aggressiva försäljare. En lag som nyligen trätt i kraft ger kunder 14 dagars ångerrätt för varor som köpts av säljare som står i gallerior.

Intresseorganisationen Sveriges Konsumenter uppger att klagomålen mot försäljare i gallerior ökat och att många av klagomålen rör telekombranschen.

Bland annat har konsumenter lurats att tro att de köpt en produkt när de egentligen tecknat ett dyrt och långt abonnemang. Ofta står försäljarna i gångarna till gallerior och övertalar förbipasserande att stanna till.

Men den 13 juni infördes den nya ”Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler” som skärper kraven på säljarna.

Bland annat får en kund 14 dagars ångerrätt vid försäljning från tillfälliga stånd i till exempel gallerior, på gator och badstränder. Varan eller tjänsten måste dock kosta minst 400 kronor.

– Lagstiftarna vill skydda konsumenten mot överraskningsmomentet. Det är svårare att skydda sig i situationer där man är oförberedd, säger Maria Wiezell vid Sveriges Konsumenter.

När det gäller försäljning inne i en butikslokal blir det ingen skärpning i lagen.

– Man har ingen ångerrätt om man själv besöker en butik. Det den nya lagen skyddar mot är försäljning utanför fasta butikslokaler. Lagen har ingenting att göra med öppet köp och bytesrätt som är en helt annan sak och som är ett helt frivilligt åtagande från butikernas sida, säger hon.

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler utökar alltså konsumenternas ångerrätt på samma sätt som redan finns vid telefon-, nät- och postorderförsäljning.

Sveriges Konsumenter har noterat att allt fler kritiserade säljföretag lämnar sina tillfälliga stånd för att flytta in i fasta lokaler i köpcentrumen. Då kommer sälj­företagen också undan den nya lagens skärpta krav.

– Men en konsument kan få rätt ändå. Om det visar sig att säljarna står utanför lokalen och lockar in folk till butiken så är det den nya lagen som gäller och konsumenten har ångerrätt. Det är överraskningsmomentet som står i fokus, säger Maria Wiezell.