Många klagar på hantverkare

Boendefrågor toppar listan över klagomål hos konsumentvägledarna. Många gäller hantverkare.

– De handlar om vad som ska göras, när, och hur mycket det ska kosta, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare.

Enligt Konsumentverket lämnade invånare i länet in sammanlagt 18 015 klagomål till sina konsumentvägledare under förra året. Över tjugo procent rörde boendefrågor.

Maria Wiezell, konsumentvägledare vid Konsumentcentrum i Stockholm, betonar vikten av att ha allting skriftligt innan man anlitar hantverkare.

– Släpp inte in någon utan skriftligt avtal på när arbetet ska göras, vad som ska göras och om det gäller ett rot-avdrag, säger hon.

På andra plats bland klagomålen kommer fordon och transporter. Det följs av telefoni, internet och posttjänster.

Maria Wiezell säger att det är särskilt vanligt i Stockholms län med tillfälliga försäljare som försöker haffa folk i gallerior och köpcentrum. Det leder i en del fall till klagomål.

Hennes råd är att bara gå förbi, såvida man inte tänkt sig att faktiskt köpa ett abonnemang.

Många kommuner i länet saknar konsumentvägledare.

Hans Lundin, presschef på Konsumentverket, pekar på att man inte kan ringa till konsumentvägledaren i någon annan kommun.

Men det finns andra vägar att gå menar han.

– Det finns så kallade konsumentbyråer inom några olika branscher. De riktar sig till konsumenter och är fristående.

Byråer som man kan vända sig till är Telecområdgivarna, Konsumenternas bank- och försäkringsbyrå samt Konsumenternas elrådgivningsbyrå.

Fakta

Boende i topp

Andel klagomål i olika branscher:

Boende: 22 procent.

Fordon och transporter: 16 procent.

Telefoni, internet och post: 12 procent.

Hem- och hushållsprodukt: 9 procent.

Källa: KONSUMENTVERKET