Mobilapp ska lära barn att förstå sig på pengar

BP-fostrade fotbollsstjärnan Philip Haglund – drabbades av en knäskada.

Då passade han på att utveckla en app som ska görare enklare för barn att förstå värdet av pengar.

Idén fick Philip Haglund för ett och ett halvt år sedan, när han läste en artikel som handlade om att vi går allt mer från att använda kontanter till att använda kort.

– Jag tänkte: vad händer med barnen då? Färre och färre barn får veckopeng för att föräldrar sticker till dem pengar lite då och då i stället, säger han.

Philip Haglund är född och uppvuxen i Äppelviken, fostrad i Brommapojkarna och ­efter att ha lämnat moderklubben för Holland hamnade han i IFK Göteborg. I december skrev han på för Hammarby.

Med en kandidatexamen från Handelshögskolan i Stockholm, juridik- och journaliststudier i bakfickan och en karriär som fotbollsspelare är Philip Haglund tämligen unik. Och kanske var det just hans bakgrund, hans driv och lagkänsla som fick honom att tända till som entreprenör.

I maj förra året skadade han knät och resten av säsongen uteblev. I stället fick Philip tid att klura ut, utveckla och färdigställa Veckopengen. Grundidén är att göra det enklare för familjer, föräldrar och barn att hålla koll på ekonomi och lära sig om pengar.

– Jag minns särskilt när jag fick min första guldtia och tog hojen upp till kiosken och brände den på ­S-märken (godis), säger han.

Då var han sex eller kanske sju år.

– Barn är smarta. De vill spara och förstå. Sparar man så växer pengar. Veckopengen är ett bra sätt att lära sig ta ansvar för pengar.

Maria Wiezell, konsumentvägledare i Stockholms stad, bekräftar bilden av att barn får allt sämre förståelse för pengar och dess betydelse. Hon tycker det är bra om en mobilapp kan användas till att hantera en veckopeng på ett smartare sätt.

– Barn får tidigare och tidigare någon form av bankomatkort där föräldrarna sätter in pengar en gång i månaden. Från 13 är det vanligaste, men flera banker erbjuder kort till barn tidigare, ­säger hon.

Enligt Maria Wiezell är det svårare för ett barn att förstå pengars värde när de inte syns. Samtidigt konstaterar hon att det är många som vill tjäna pengar på barns nya penga­hantering.

– Alla som erbjuder någonting kostnadsfritt vill ju oftast ha någonting tillbaka. Kanske försöker man fånga in en framtida köpgrupp på något sätt genom att kartlägga köp­beteenden. Insamling av uppgifter är mycket värdefullt i marknads­föringssammanhang, säger hon.

Philip Haglund har gjort en app för barn.