Nya bussarna både svalare och snålare

I sommar ska mer än halva innerstadens bussflotta bytas ut.

De nya bussarna är både svalare och bränslesnålare – och 52 av dessa är hybridbussar som kan köras på återvunnen energi.

Efter de senaste veckornas värmebölja är uppgraderingen av bussflottan en svalkande nyhet för många resenärer i Stockholms innerstad och på Lidingö.

Entreprenören Keolis, som har fått förnyat förtroende från SL, har köpt in 170 nya bussar med luftkonditionering – vilket utgör mer än hälften av fordonen i Keolis bussflotta i innerstaden.

Det nya avtalet börjar löpa den 18 augusti. Men redan nu är några av de nya bussarna i trafik.

– För att vara säker på att de fungerar som de ska har vi tagit ut bussarna i trafik så fort de har kommit från fabriken, säger Alexis Kahlmann på Keolis.

De nya bussarna är inte bara svalare, utan också betydligt energisnålare än de gamla. Merparten av de 170 nya fordonen är biodieselbussar som förbrukar omkring 33 procent mindre bränsle än de gamla etanolbussarna. 52 av fordonen är hybridbussar som i låga hastig­heter kan drivas med energi som återvinns från bussens egna bromsar. Där är besparingen hela 50 procent jämfört med de gamla bussarna.

Med fulladdade kondensatorer kan bussen köras 1,5 kilometer på el, men i praktiken handlar det mer sannolikt om att bussen kör på el ett par hundra meter efter varje hållplats, tror Alexis Kahlmann.

Att det inte blir fler än 52 bussar med hybriddrift den här gången är en kostnadsfråga.

Keolis hybridbussar är de första i sitt slag i Stockholms län. Arriva och Nobina, som har hybridbussar i andra städer i Sverige, uppger för Lokaltidningen Mitt i att det är avtalen med landstingen som avgör vilken slags fordon som köps in.

De nya bussarna kommer även att utrustas med en ny typ av dörrar som glider isär – ungefär som på tunnel­banan, förklarar Alexis Kahlmann. Många av bussarna kommer att ha dubbla bildskärmar med mer information om trafiken.

– Det kommer att bli ett stort lyft för stockholmarna, säger Alexis Kahlmann.

Fakta

När bussarna bromsar skapas energi

I sommar köper Keolis in 170 nya bussar till innerstaden och Lidingö. Det innebär att drygt hälften av bussarna i de aktuella områdena byts ut.

I och med detta sjunker bussflottans medelålder från nio till två år.

De nya bussarna har luftkonditionering, skjutdörrar och bättre skärmar med trafikinformation.

54 av bussarna är dieselhybrider som kan drivas på el som alstras från fordonets egna bromsar.

Källa: Keolis