Min lokala hjälte

Rulltrapporna har kostat SL flera miljoner att fixa

Sammanlagt 43 rulltrappor har åtgärdats av SL.
Sammanlagt 43 rulltrappor har åtgärdats av SL.
Samtliga rulltrappor ska åter vara i bruk nästa vecka, då med stålbalkar under trappstegen.

De tillfälliga åtgärderna har kostat flera miljoner kronor.

Nu måste SL göra ­ytterligare förstärkningar – och på sikt byta ut samtliga rulltrappor.

Alla de rulltrappor som har varit avstängda den senaste tiden kommer snart att vara igång igen.

– Tanken är att alla ska fungera igen veckan efter Kristi himmelsfärdshelgen, säger Christian Hoffmann vid SL.

Det var den 14 februari i år som ett trappsteg i en rulltrappa vid Östermalmstorg gav vika, och en kvinna fastnade och skadade sig allvarligt. Sedan dess har arbetet pågått med att göra de 39 rulltrapporna, som var av samma typ, säkra.

Stålbalkar har monterats in under trappstegen och även sensorer har satts dit, som ska känna av om något trappsteg sjunker ner och då ska rulltrappan stanna automatiskt.

– Den här konstruktionen är ju en snabb lösning för att kunna ta rulltrapporna i drift så snabbt som möjligt. Nästa steg är att byta ut trappstegen som inte håller måttet och på ännu längre sikt ska alla rulltrapporna bytas ut, säger Christian Hoffmann.

Landstinget hade redan innan olyckan inträffade beslutat att satsa extra på att rusta upp rulltrapporna, då flera av dem börjar nå sin tekniska livslängd. Men så inträffade olyckan i februari, vilket kastade om planeringen och förstärkningar fick göras.

Nu tittar man över vilka rulltrappor som först behöver bytas ut – och det kan vara så att de som nu har försetts med förstärkta balkar inom en snar framtid kan bytas ut helt.

– Vi har en utbytesplan för rulltrapporna som i och med olyckan har snabbats på. Nu har vi gjort de här förstärkande åtgärderna, sedan får vi se hur länge vi kan köra med dem, säger Jesper Pettersson, vid SL.

Hur länge håller de nya förstärkningarna?

– Det ska vi utvärdera och noga undersöka. Vi måste ta ett beslut hur vi går vidare, och vilken tidsordning de ska bytas ut. Den analysen är inte slutförd.

Anders Lindström, chef vid trafikförvaltningen i Stockholm, menar att de tillfälliga lösningarna ­behövdes för att resenärerna skulle kunna åka utan risk för skada. Men de har kostat flera hundra tusen kronor – per rulltrappa.

– Vi vet ännu inte slutsumman. Det är 43 rulltrappor som har åtgärdats så det landar på flera miljoner kronor.

Pengarna har enligt honom tagits från driftsbudgeten.

– Andra saker har fått vänta.

Processen att byta ut rulltrappor eller trappsteg har nu snabbats på. För detta finns pengar inlagda i budgeten.

– En rulltrappa kostar åtta miljoner kronor. Det är stora pengar och därför viktigt att se över vilka vi tar först, säger Anders Lindström.