(rubrik saknas)

Motion och kost är i mångt och mycket en balansakt.

Och får man inte nog är slackline ett träningredskap som sätter fart på hjärnan och musklerna.

Let’s Dance-vinnaren och evige slalomkungen Ingemar Stenmark blev i sin glans dagar intervjuad och filmad när han gick på lina. Han såg det dock inte som en träningsmetod. Mer som något kul och avslappnande och för att sätta griller i huvudet på konkurrenterna.

Om Stenmark haft en slackline på den tiden kanske han tänkt annorlunda.

Martin Sjönneby är en av Sveriges främsta på enhjuling. Som träningskomplement började han för fem år sedan gå på lina – slackline.

Han daskar händerna på höfterna.

– Det är bra träning för kroppens mellanparti. Höfter, bål, rygg. I början fick jag väldig träningsvärk i benen, vristerna.

Just utförsåkare har utbyte av att träna slackline, enligt Martin Sjönneby. Han nämner även hockeyspelare.

– Vilka har det inte, egentligen?

Med ett spärrhandtag spänner Martin linan mellan två bastanta träd – som han klätt med ”tree wear” för att skydda barken – i Edsbergsparken. Det fem centimeter breda bandet förblir ändå så elastiskt att det horisontellt och vertikalt påverkas av den byiga vinden.

Hur Martin tar sig upp, genom att sittande gunga linan upp och ner innan han ger sig själv en flygtur och landar med båda fötterna på linan, är en story i sig. Grym teknik, kort och gott.

– Hjärnan undrar vad som händer när man går på lina och det vibrerar av obalans i höjd- och sidled. Det krävs mycket fokus för att hjärnan ska hänga med. Vänja sig.

Han går framåt och bakåt, utför balanstrick och pratar samtidigt.

– Ett tips och råd är att börja med att stå på en fot. Det underlättar. När man hittat balansen är det dags att prova båda fötterna och sedan gå.

Vill man få hjälp att lära sig är det knixigt. Dels vill utövarna inte organisera sig inom traditionell föreningsverksamhet, dels är den här varianten av slackline inget man kan spänna upp i vilken sporthall som helst.

– Det fungerar om man spänner upp den mellan volleybollstolpar, men egentligen krävs ordentliga ­pelare, kraftiga träd eller liknande, säger Martin Sjönneby.

– Man hittar oss på nätet och vi ordnar spontanträffar. Annars är det rätt enkelt att börja på egen hand. Det finns linor på basicnivå för runt 500 kronor, säger han och lämnar akrobatiskt linan med en enkelvolt.

Fakta

Så går du på slackline:

w Slappna av i benen och låt dem vara lätt böjda. Håll den fot du står på rak längs med linan.

w Håll båda händerna ovanför huvudet och flytta dem i sidled för att hålla balansen.

w Håll blicken framåt och ta sikte på linans fästpunkt.

Källa: Balanslina.se

Fakta

w Slackline heter redskapet och sporten där man gör konster på ett elastiskt band uppspänt mellan två ankare. Man kan gå, hoppa och balansera på bandet. ”Slacklining” skiljer sig från konventionell lingång i att bandet sviktar.

w När en slackline används till trick spänns det ofta upp på 10 meter, och man använder då ett 5 cm brett band med gummicoating för bättre grepp. Trick klassificeras som dynamiska (exempelvis hopp) eller statiska.

w Highlining är när man spänner upp ett längre band över vatten eller mellan två berg.

Källa: wikipedia