Sov gott så orkar du mer

Har du svårt att sova på natten? I så fall är du inte ensam. Dålig sömn är ett av vår tids vanligaste och största hälsoproblem.

Men det finns sätt att lära sig att sova gott, berättar sömnforskaren Lena Leissner.

l Att sova länge och regelbundet är A och O för ett aktivt och hälsosamt liv

– Ett första steg är att ge sig själv tid att sova. Många uppskattar inte sömnen utan tror att de hinner med mer om de är vakna mer. Men det är fel. Kroppen fungerar inte utan sömn. Man blir långsam och trög. Den som sover åtta timmar får mer uträttat än den som sover fyra timmar, säger hon.

Det är under sömnen vi bygger upp vårt immunförsvar, hormonerna sätts i funktion och det centrala nervsystemet aktiveras. Man blir bokstavligt talat sjuk av att sova dåligt.

– Ja, man kan inte tackla sjukdomar och inte heller tillgodogöra sig behandling. Dessutom är sambandet starkt mellan dålig sömn och våra folksjukdomar diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och fetma, säger Lena Leissner.

En annan konsekvens är att trötthet ökar olycksfallsrisken markant. Det är den vanligaste orsaken bakom exempelvis trafikolyckor, berättar Lena Leissner.

Det är en av sakerna som kommer att uppmärksammas om ett par veckor då SFSS, Svensk förening för sömnforskning och sömnmedicin, anordnar Nordic Sleep Conference i Göteborg.

En annan är hur sömnproblem drabbar barn och ungdomar. Lena Leissner, som är ordförande i SFSS, betonar dock att problemet är vanligt i alla åldersgrupper – inte bara bland ungdomar som ”sitter uppe och chattar hela natten”.

– En tredjedel av alla svenskar över 18 år uppger att de ofta har svårt att sova minst tre av veckans sju nätter. Det är ofantligt många.

Ändå är det ytterst få som söker hjälp, säger Lena Leissner.

– Och varför gör de inte det? Jo, för att de är smarta och inser att det inte är doktorn som har lösningen på problemet utan att det är de själva som pressar in för mycket i sitt liv. Man tar med sig dagens bekymmer in i sömnen. Det är så mycket som susar i huvudet. Då blir det svårt att somna och det medför även nattliga uppvaknanden.

En annan orsak till att många drar sig för att gå till läkaren är att de inte vill ta sömntabletter. Och det tycker Lena Leissner är bra. För det är oftast inte lösningen, menar hon.

I stället gäller det att ta sig tid att sova och att sova regelbundet – sju dagar i veckan. Och den som har problem bör absolut ta dem på allvar och försöka komma till rätta med dem, inte bara för att minska risken för sjukdomar och olyckor, tycker Lena Leissner.

– Dålig sömn gör dig trög och försämrar både minnet och humöret. Sömnproblem är ett 24-timmarsproblem. En dålig natt ger en dålig dag, säger hon.

sömntutan – en vinnare:

Den som sover åtta timmar

får mer uträttat än den som

sover fyra timmar.

Lena

Leissner.

Kaffe gör bara att du

sover ännu sämre.

Kroppen fungerar inte utan sömn.lena leissner, sömnforskare