Stefan blev utsatt för telebolagens nya trick

Stefan Cronberg är en av många som på kort tid lurats in i ett nytt mobilavtal.
Stefan Cronberg är en av många som på kort tid lurats in i ett nytt mobilavtal.
Rekordmånga har den senaste tiden lurats till ett nytt mobilavtal genom så kallad ”slamming”.

Stefan Cronberg är en av dem som fått ett kostsamt avtal – mot sin vilja.

I somras blev Stefan Cronberg uppringd av en säljare som han uppfattade var från teleoperatören Tele 2, där han har ett befintligt abonnemang. Säljaren erbjöd honom att minska sina telefonkostnader rejält med ett nytt avtal, men Cronberg, som är svårt hjärtsjuk bad honom återkomma när han mådde bättre.

Ett par veckor senare kom det ändå enligt Stefan Cronberg bland annat en 42-tums plasma-tv.

– Jag tänkte: Vad fan är detta? De har dragit nytta av att jag har varit halvlullig av olika mediciner. Det är det jävligaste, berättar han.

Det visade sig att säljaren inte alls ringt från Tele 2 utan från konkurrerande telekombolaget Qall.

På en ljudfil från Qall pratar säljaren så snabbt att det är svårt att hänga med, och i ett mejl hävdar bolaget att Cronberg ingått ett treårigt avtal för minst 43 020 kronor.

När han vände sig till Qalls ­rek­la­mationsavdelning för att försöka häva avtalet fick han veta att det skulle bli dyrt: 60 000–70 000 kronor. Först sedan anhöriga hotat att gå till media backade Qall och hävde avtalet.

”Jag är glad att Stefans dotter tog kontakt med mig så jag fick kännedom om deras situation och att vi kunde lösa det på bästa sätt för bägge parter”, skriver Qalls vd Jonas Lindgren i ett mejl.

Stefan Cronberg är en av många som den senaste tiden drabbats av felaktig anslutning eller så kallad ”slamming”, alltså att en konsument har flyttats över till en ny operatör och ett nytt avtal under tveksamma eller felaktiga omständigheter.

Det senaste året har antalet ärenden om felaktig anslutning ökat markant, enligt Andreas Evestedt kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna.

Totalt kom 2 054 stycken ärendet in under andra kvartalet i år – vilket är rekord, att jämföra med 1 696 under andra kvartalet i fjol.

– Kunderna säger att de har vilse­letts att ingå avtal med operatören eller att de nekats den ånger­rätt man har rätt till enligt praxis och lagstiftning, säger Evestedt.

Han berättar att de operatörer som förekommit mest i slamming-sammanhang under det första halvåret 2013 är just Qall Telecom, men också Svea Telecom, Telerix och Teledirekt.

– Vi namnger normalt inte enskilda operatörer, men nu har vi sett så stora problem på kort tid. Det är ett fåtal operatörer som står för en överrepresentation, särskilt i förhållande till deras marknadsandel, säger Evestedt.

Qalls vd Jonas Lindgren har avböjt att svara på Lokaltidningen Mitt i:s frågor.