Min lokala hjälte

Svalare för resenärerna i tvärbanans nya vagnar

SL sätter in luftkonditionerade vagnar nästa sommar.
SL sätter in luftkonditionerade vagnar nästa sommar.
De nya vagnar som sätts in på Tvärbanan nästa sommar får luftkonditionering.

Dessutom försvinner sätena där man sitter med ryggen mot fönstren.

Våren 2013 stängs tvärbanan av i drygt tre månader för installation av ett nytt signalsystem. SL sätter också in nya vagnar från det spanska företaget CAF. Vagnarna får luftkonditionering.

– Dagens vagnar saknar luftkonditionering så det blir varmt på sommaren, säger Petrus Sarmento, trafikledningschef på Veolia Transport.

De nya vagnarna har något rundare front. Utvändigt är de lika breda som de nuvarande men är något smalare invändigt.

– Det beror på att de nya vagnarna har tjockare isolering som håller värmen bättre vintertid, säger Petrus Sarmento.

CAF uppger på sin hemsida att vagnarna rymmer 72 sittande passagerare och 203 stående – vilket är ungefär lika många som i dag. Det får också plats fler barnvagnar och rullstolar.

Platser där resenärerna åker med ryggen mot långsidorna försvinner. I stället åker man med ansiktet eller ryggen i färdriktningen.

En annan förändring blir att mittendörrarna placeras rakt mot varandra. På dagens vagnar sitter de osymmetriskt vilket försvårar för barnvagnar att komma av vid perronger som har avstigning på motsatt sida.

Enligt SL är leveransen av det nya signalsystemet kraftigt försenat. Därför skjuts installationen upp från hösten till nästa vår.

– Vi vet inte hur systemet fungerar eftersom vi inte har sett det i drift. Varje spårväg är unik i sig och det nya systemet måste passa våra förhållanden, säger Petrus Sarmento.

Det nya signalsystemet ger SL möjlighet att köra tätare trafik.

– Vi kör i dag var 7,5:e minut. Med det nya systemet klarar vi 5-minuterstrafik, säger Petrus Sarmento.

SL bygger samtidigt om hållplatserna i Gröndal, Trekanten och Hammarby sjöstad. Bland annat förlängs perrongerna och hållplatserna görs mer handikappanpassade.