Trängselskatt införs även på Essingeleden

Har du koll på trängselskatten? Nu är det gratis att ta Norra länken, men i januari kommer det att kosta då trängselskatten i innerstan höjs och betalstationer införs på Essingeleden.

I och med att Stockholm växer och trängseln ökar har riksdagen beslutat om ändringar av trängselskatten. Betalstationer plockas bort, nya sätts upp och från och med den 1 januari höjs skatten för att öka framkomligheten.

– Skatten höjs och det införs betalstationer på Essingeleden för att kunna hantera trafiksituationen framöver, säger Birger Höök, projektledare på Trafikverket.

Betalstationerna på Essinge-­leden placeras vid trafikplats Kristineberg samt på av- och påfarterna till Tranebergsbron. Skatten införs för att få folk att välja kommunala färdsätt eller planera om sina resor.

– Vi klarar inte mer trafik utan måste försöka hålla trafiken på en rimlig nivå, säger Birger Höök.

I dag trafikeras Essingeleden i snitt av 130 000 fordon per dygn och framförallt vid Fredhällstunneln är det ett hårt tryck. Problemet enligt Birger Höök är att det fram tills att Förbifarten står klar egentligen inte finns något alternativ till Essingeleden. Genom att införa betalstationerna räknar man enligt honom med att trafiken under rusningstid minskar med tio procent.

– Även om man måste betala vinner man på det i och med att man kommer fram bättre , säger han.

Samtidigt som Essingeleden avgiftsbeläggs höjs trängselskatten och maxbeloppet lyfts från 60 till 105 kronor. Under rusningstimmarna mellan 07.30–8.29 och 16.00–17.29 sker den största ökningen då trängselskatten höjs med 15 kronor till 35 kronor.

Sedan den 7 september ingår inte längre Norra länken och Roslagsvägen norr om Frescati i trängselskattezonen och du slipper betala så länge du bara vill passera Stockholm.

Kör du av innanför zonen får du betala och sex nya stationer har satts upp längs avfarterna från Norra länken, vid anslutning till Roslagstull samt vid trafikplatserna Ekhagen, Frescati, Universitetet, Värtan och Ropsten.

– Man gör det här för att man vill att Norra länken ska användas av den övergripande trafiken, säger Birger Höök.