ANNONS

SL: ”Var beredd på att det kan bli varmt ombord”

818C från Brandbergen till city får fler avgångar.
Tre av fyra SL-bussar har AC, men det blir ändå varmt på linjer med många hållplatser där varmluft släpps in när dörrarna ofta öppnas.
Värmebölja ute innebär också höga temperaturer i kollektivtrafiken.
SL uppmanar nu därför resenärer att avstå från att åka, trots att man har satt in extra trafik i sommar.
– Har man möjlighet att ta sig fram på annat sätt, till exempel med cykel, så är det bra, säger Aleksander Krajisnik, SL.
ANNONS

Att åka i kollektivtrafiken i Stockholm när temperaturen ligger runt 30-strecket brukar oftast innebära en svettig upplevelse.

SL går nu också ut med en varning att det kan bli väldigt varmt ombord både på bussar och tåg, och uppmanar de som inte måste åka kollektivt att avstå.

SL arbetar för att våra resenärer inte ska bli alltför varma, men det är tyvärr svårt att hålla temperaturen nere när det är väldigt varmt ute”, skriver SL i ett pressmeddelande.

På grund av coronapandemin så kör SL med mer trafik under sommaren än vanligt för att undvika trängsel. Om det är många resenärer ombord fungerar också luftkonditioneringen sämre.

– Om man har möjlighet att ta sig fram på annat sätt, till exempel med cykel, så är det bra. Men måste man åka så uppmanar vi att man planerar sin resa väl och att man gärna tar med sig vatten.  säger Aleksander Krajisnik på SL:s presstjänst.

Aleksander Krajisnik, SL.

Enligt Aleksander Krajisnik, på SL, har hittills klagomål om varma bussar och tåg i sommar, varit få.

Svårt att få AC:n att fungera

Majoriteten av SL:s drygt 2 000 bussar har luftkonditionering, men om det är varmt och soligt ute kan det ändå bli varmt ombord. Särskilt på de linjer med många hållplatser där varmluft släpps in när dörrarna ofta öppnas och stängs.

Alla pendeltåg ska ha fungerande AC ombord, men när solen lyser starkt på tågen och utsidan blir varm påverkar det även temperaturen inne i tågen, skriver SL.

ANNONS

Liksom på bussarna så försämras luftkonditioneringen på pendeltågen när dörrarna öppnas och stängs ofta. Så på sommarmånaderna stängs därför den automatiska dörröppningen av för att dörrarna inte ska öppnas i onödan.

Nya tunnelbanetågen har luftkonditionering

På tunnelbanetågen finns det däremot inte luftkonditionering, med undantag för de nya C30-tågen som börjar köra på röda linjen.

– På de sträckor som går mycket ovan jord som gröna och delvis röda linjen kan det därför bli varmt i tågen, medan blå linjen som går mest går under jord är det svalare, säger Aleksander Krajisnik.

Nya tunnelbanetågen rullar på röda linjen

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.