Kliv på bussen bak – nytt förslag för snabbare tur

Landstinget vill tillåta ombordstigning vid alla dörrar på bussarna.
Landstinget vill tillåta ombordstigning vid alla dörrar på bussarna.
Blåbussarna kör i snigelfart och blir stående på hållplatserna 25 procent av tiden. Nu kan det bli ok att kliva på där bak.

Kön till bussen är lång, och tiden tickar iväg innan alla är ombord och bussen kan köra vidare.

Nu vill den blågröna alliansen i landstinget ändra på det.

De vill att man ska kunna kliva på även vid de bakre dörrarna på stombussarna.

– På så vis kommer resenärerna snabbare på, bussen fortare iväg och det minskar också stressen för busschauffören, som får lättare att hålla tidtabellen, säger Tomas Eriksson (MP) som numera kan titulera sig miljö- och kollektivtrafiklandstingsråd.

Ingen öppen spärrlinje

I budgeten för 2019 skriver alliansen att trafiknämnden ska utreda ”påstigning genom bussens alla dörrar på stombusslinjerna”.

Hur biljetten ska valideras är en central fråga. Det kommer antingen att bli blippmaskiner ombord på bussarna, eller personal vid hållplatserna med handhållna blippmaskiner. Det senare sker redan i dag men bara vid vissa belastade hållplatser.

Öppen spärrlinje, som Miljöpartiet annars propagerar för, är det inte fråga om.

– Nej, den frågan är vi nog ensamma om att driva, säger Eriksson.

I budgeten står också att man ska driva på lagstiftningen för att få ha kameror i bussarna, så att bilister som kör eller parkerar i busskörfälten kan bötfällas.

På hållplatsen en kvart per timme

Enligt beräkningar tillbringar bussarna 25 procent av sin tid på hållplatserna.

– Kan man kliva på bussen där bak kanske körtiden kortas med tio sekunder per hållplats. Det kan låta försumbart men för hela resan blir det minuter, säger Tomas Eriksson.

De busslinjer som prioriteras när det gäller framkomlighet är de 16 stombusslinjerna, som oftast är blåbussar. Fem av dem är innerstadslinjer.

Omkring 300 000 resor görs dagligen med stombussarna, och utredningar pågår för att göra resandet med dem smidigare och snabbare.

Bussarna blir stående på rad

Tomas Eriksson (MP)

Landstinget och Stockholms stad har till exempel inrättat en Framkomlighetskommission, som ska föreslå och utreda åtgärder. Det kan handla om fler busskörfält, att bussar prioriteras vid trafiksignaler och att vägarbeten koordineras för att minska störningar.

– Framkomlighetsproblemen gör att vi inte kan utöka busstrafiken och sätta in fler bussar. De blir stående på rad.

Grönt ljus för bussen

En handlingsplan för innerstadsbussarna finns redan, och nu fortsätter arbetet med 170-linjerna i Järfälla, Danderyd, Sollentuna, Huddinge, Botkyrka, Ekerö och Stockholm.

En annan utredning kallas ”Grönt ljus stombuss” som drivs av landstinget och Trafikverket i samverkan med kommunerna.

Några sträckor som utretts är bland andra Norra Sköndal – Gullmarsplan, Nacka C -Slussen och Solna C – Danderyd. Åtgärderna där handlar om bussramper, busskörfält och att prioritera bussar vid trafiksignaler och korsningar.

Fakta

Här är bussarna som kan få påstigning bak

Busslinje 1,2,3,4 och 6 i Stockholms innerstad

172 Skarpnäck-Norsborg

173 Skarpnäck-Skärholmen

176, 177 Mörby c-Bromma

178 Mörby c-Jakobsberg

179 Vällingby-Sollentuna

471, 474 Slussen–Nacka/Värmdö

670 Tekniska högskolan-Vaxholm

676 Tekniska högskolan-Norrtälje

677 Norrtälje-Uppsala

873, 875 Gullmarsplan-Tyresö

Källa: SLL
Fakta

Så snabbt (?) går din buss

Genomsnittlig hastighet vid mätning oktober 2017

Busslinje 1: 13 km/h

Busslinje 2: 12 km/h

Busslinje 3: 14 km/h

Busslinje 4: 14 km/h

172: 23 km/h

173: 22 km/h

176: 33 km/h

177: 28 km/h

178: 24 km/h

179: 21 km/h

471: 24 km/h

474: 26 km/h

670: 43 km/h

676: 48 km/h

677: 50 km/h

873: 27 km/h

875: 23 km/h

 

Källa: Stombussbokslut 2017