Cyklister – håll avståndet till sopsaltarna

Vintercyklister
Vintercyklisterna var hårt prövade av snöfall och regn.
Snö, regn och minusgrader har gjort cykelbanorna hala och knaggliga.
Sopsaltningsmaskinerna går för högtryck – men stoppar också upp cyklisterna.
Nu vädjar staden på sin Facebook-sida att de inte ska ligga så nära.

Vintercyklisterna vaknade till en utmaning på torsdagsmorgonen. Gårdagens snö fick sig en rejäl skopa regn och så frös det på.

– Sopsaltningsmaskinerna har varit ute även under natten. Det som gäller från stadens sida är att det ska vara röjt inför rusningstrafiken morgon och eftermiddag, säger Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.

Ligger för nära

Men en del cyklister kör för nära maskinerna, och förare har klagat.

– Det underlättar för dem om cyklisterna håller avstånd. Förarna blir oroliga när cyklisterna ligger för nära, säger hon.

På Facebooksidan Cykla och gå i Stockholms stad vädjar nu staden till cyklisterna att inte ligga så nära: ”Måste maskinföraren bromsa snabbt finns risk för olyckor så håll gärna lite längre avstånd och visa hänsyn till varandra i trafiken.” skriver de.

Cyklister klagar på knagglig is

Många av stadens cyklister utbyter tips om väglag via Cyklistbloggen.

”Farsta – Södermalm. Sopsaltat hela sträckan som brukligt, men en hel del bitar där det fortfarande är bitvis riktigt isigt. Dubbdäck är i princip ett måste.” skrev en cyklist efter morgonens tur.

”Spångadalen, Rinkeby imorse. Ska va sopsaltat stråk men var helt ofarbart pga frusen modd.” skrev en annan.

Vissa ställde cykeln: ”Det brukar vara superfint sopat från Nora/Mörby C till åtminstone Bergshamra, men idag var det total isgata. Så utan dubbar blir det första dagen på vintersäsongen som jag behöver anlita SL och ställa cykeln i Mörby C.”

Saltet biter inte

Problemet är att cykelbanorna hade behövt snöröjas innan minusgraderna kom. Blir det för kallt biter inte saltet.

– Blir det kallare än åtta minusgrader får vi sanda i stället, säger Malinda Flodman.