Dödsfall och skador – nu kan körkort införas för vattenskoter

Körkort för vattenskoter
Ett körkort för vattenskoter och jet ski kan bli aktuellt.
Förare utan sjövett på vattenskotrar i Mälaren är ett återkommande problem för sjöpolisen.
Nu kan körkort för skotrarna bli verklighet.

Sjöpolisens uppgift är bland annat att förebygga sjöfylleri och delta i räddningsinsatser på sjön.

Men på senare tid har de mer fått ägna sig åt att svara på mejl från arga badare och prata i telefon med uppgivna grannar.

Det finns enorm kraft i de här maskinerna

Lars-Göran Nyström, Transportstyrelsen

Det gemensamma ämnet: Förare utan sjövett på vattenskotrar. Något som de senaste åren blivit ett växande problem i Stockholms skärgård och på Mälaren.

Orsakar allvarliga olyckor

Sedan 2015 har ett tiotal personer i Stockholms län skadats så illa att de behövt uppsöka sjukhus efter en vattenskoterolycka.

– Det är ganska allvarliga skador. Det finns vattenskotrar med kapacitet som liknar en sportmotorcykel, det finns enorm kraft i de här maskinerna, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.

I vikar, hamnar eller farleder nära land är hastighetsbegränsningen för båtar ofta mellan 3 till 5 knop. Men en vattenskoter kan lätt komma upp i 60 eller 70 knop, vilket motsvarar 100 kilometer i timmen.


Så många har skadats i Stockholms län

Tabellen visar antalet personer som skadats i samband med en vattenskoterolycka.

Källa: Transportstyrelsen.


Vill se körkort för vattenskoter

I Stockholms län har två personer omkommit i vattenskoterolyckor under de senaste åtta åren.

2011 dog en 17-åring på Mälaren som satt bakom föraren på en vattenskoter och 2013 omkom en person efter en olycka i skärgården.

På riksnivå sker i snitt en dödsolycka om året och myndigheterna vill nu att körkort för vattenskoter ska införas, skriver TT.

– Vi står bakom ett sådant förslag. Antingen baserat på fartresurs eller motorstyrka, säger Stina Carlsson som är sjötrafikhandläggare på Kustbevakningen.

15-årsgräns inte tillräcklig

I dag behövs inget särskilt tillstånd för att köra vattenskoter.

Men sedan i juni i år finns en åldersgräns på 15 år.

Trots det är det många förare som inte förstår riskerna. Lars-Göran Nyström sitter även med i Nämnden för båtlivsutbildning, och diskuteras hur en förarutbildning för vattenskotrarna skulle kunna se ut.

– Vi har pratat väldigt mycket säkerhet och miljö, såklart ska även lagar och regler ingå. Men framförallt behöver man förstå riskerna med farterna och att köra nära badstränder. Dyker det upp något bakom den där udden är det svårt att väja undan, säger Lars-Göran Nyström.