ANNONS

Stockholm ska bli Tokyo – med diagonala övergångsställen

Diagonala övergångsställen
Diagonala övergångsställen finns bland annat i Tokyo.
Diagonala övergångsställen och färgade cykelbanor – så ska stockholmarna komma fram smidigare.
ANNONS

Stockholms stad presenterade under onsdagen sin budget för 2020 – där finns flera satsningar på hur fotgängare och cyklister ska komma fram lättare.

Diagonala övergångsställen, som till exempel finns i Tokyo, ska bland annat testas i stan.

– I stället för 90-gradiga övergångsställen är det 45 grader rakt över en korsning. Det gör att det blir bättre framkomlighet och bättre säkerhet för gående, men även för bilister och cyklister, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Grönt åt alla håll för gående

Övergångsställena ska testas i korsningar där det samtidigt blir grönt vid alla övergångsställen samtidigt. Därefter får bilisterna grönt i en riktning och sedan grönt i den andra riktningen.

– Trafikkontoret får titta på platser, men det måste vara i korsningar med höga gångflöden. Det skulle kunna vara intressant vid Sveavägen och Kungsgatan, men man måste analysera för bussarnas framkomlighet där samtidigt, säger Daniel Helldén.

Färgad asfalt för cyklister

Trafikkontoret ska också kolla på var det är möjligt att göra infärgade cykelbanor – alltså asfalt som är färgad från start och inte målad på. Redan i dag finns cykelfält där det är målat med färg för att uppmärksamma att bilister och cyklister närmar sig varandra i trafiken. Men nu är det cyklister och fotgängare som är i fokus.

– Det ska prövas när det är cykelbanor tillsammans med gångytor och där det finns risk för konflikter mellan dessa, säger Daniel Helldén.

Några platser där färgade cykelbanor kan bli aktuella är inte klara.

Sänkt hastighet till 20 km/h

Man ska också testa att sänka hastigheten till 20 km/h vid torg och andra platser där folk inte rör sig så strukturerat. Detta för att öka säkerheten.

ANNONS

Norrmalmstorg är en plats som Daniel Helldén pekar ut som intressant för att bli en sådan ”låghastighetszon”.

– Hamngatan är kanske inte aktuell att få den hastighetsgränsen. Men det finns smågator på andra sidan av Norrmalmstorg där folk går lite hur som helst och där kan det vara aktuellt med 20 km/h, säger trafikborgarrådet.

Mer pengar till snöröjning

Staden ska också satsa nio miljoner kronor extra på sopsaltning och inspektioner av entreprenörer så att dessa sköter snöröjningen bättre än i fjol.

Efter fjolårets skandal: Nya miljoner ska fixa snöröjningen