ANNONS

Första snön väntas i helgen – så ska SL klara vintertrafiken

Sl. Trafik. Vinter.
SL står inför stora utmaningar när vintern kommer till Stockholm.
Minns du frustrationen, förseningarna och stoppen i kollektivtrafiken i vintras?
Här är SL:s största utmaningar vintertid och hur de ska hantera dem.
ANNONS

Snöfallen i februari tidigare i år slog ner som en bomb över Stockholm och lamslog kollektivtrafiken vid flera tillfällen. Förseningar och långa stopp fick många att promenera i stället för att åka kollektivt.

Vinterns trafikkaos kan kännas långt borta – men nästa vinterstrul är närmre än du tror.

Under fredagen väntas snön falla i Stockholm och ser ut att kunna ligga kvar över helgen.

Människor som går mot Alvik från Bromma när t-banan är avstängd

7 februari fick resenärer gå mot Alvik från Bromma när t-banan var avstängd. Foto: Elin Angvarsson.

Säkerhet före tidtabell

Snö, isiga växlar och halt väglag innebär stora utmaningar för SL-trafiken. Vid dåligt vinterväder påverkas kollektivtrafiken i hela länet och gör det svårt för SL att hinna med att åtgärda alla problem.

För bussarna är det oftast väglag och sen snöskottning som orsakar förseningar. Blir det alldeles för halt kan turer ibland ställas in. I vissa fall kan bussarna köra en alternativ väg för att slippa lämna resenärer i sticket vi hållplatserna.

Enligt SL går alltid resenärernas och förarnas säkert före tidtabellen.

Varmt och kallt ställer till det

För tågtrafiken är det framför allt växlingarna mellan varmt och kallt som ställer till det. När snön töar och sedan fryser kan inte växlarna gå igen som de ska trots att det finns elektriska värmeslingor.

ANNONS

Vilka växlar som är mest drabbade av temperaturväxlingarna känner SL väl till och kan därför planera om var tågen ska gå. Spåren där flest tåg passerar prioriteras och hålls fria från snö i den mån som är möjlig.

De mest snökänsliga tågen är pendeltågen eftersom att snön fryser fast under dem och leder till fordonsfel. Vintertid görs därför extra kontroller av tågen för att så många fordon som möjligt ska kunna köra i trafiken.

Gullmarsplan.

De värsta köerna någonsin, enligt en resenär vid Gullmarsplan. Foto: Mitt i.

Långa sträckor ovan jord

Det vore enkelt att dra slutsatsen om att tunnelbanan vore det säkraste alternativet i vintertrafiken – men icke. Långa sträckor på både röda och gröna linjen går ovan jord och påverkas därför lika mycket av snö och is som all annan tågtrafik.

Av de totalt 717 växlar i tunnelbanesystemet finns några som är extra viktiga för att få trafiken att flyta. Vintertid är bevakningen vid dessa växlar därför högre än vanligt.

Stationer där flera linjer passerar prioriteras vilket gör att andra stationer kan få vänta längre på att snöröjas. Det i sin tur kan leda till förseningar, stopp eller promenader som för resenärerna i Bromma i vintras.

Håll koll på trafikläget

För dig som resenär i den stundande vintertrafiken uppmanar SL att alltid kolla trafikläget på sl.se eller att slänga ett öga på ”Störningar” i SL-appen.

Där ges den senast uppdaterade informationen om trafiken direkt av företagen som kör den.