Här är gruppen som vill göra livet surt för SL

Facebook-gruppen vill göra livet surt för SL
I Facebook-gruppen varnar resenärerna om var biljettkontrollanterna befinner sig.
I Facebook-gruppen "Här befinner SL-kontrollanterna sig" tipsar resenärer varandra om var det pågår biljettkontroller samt delar med sig av biljetter.
I takt med SL:s prishöjningar har gruppen växt till över 30 000 medlemmar.
– Det är orimligt. Folk tvingas nästa att planka, säger Sara, 27, skaparen av gruppen.

Det började för 7 år sedan som en idé om att informera medresenärer om pågående biljettkontroller i SL-trafiken.

Och länge var ”Här befinner SL-kontrollanterna sig” en liten grupp på Facebook.

Men efter ett uppmärksammat fall i somras där en medlem – som gjort ett inlägg i gruppen – fick ett bot skickad hem till sig lyfte det på allvar.

SL anklagade kvinnan för att ha plankat, och försökte bevisa skulden med Facebook-inlägget. Men genom karttjänsten i telefonen kunde hon visa att hon inte varit på samma plats som kontrollanterna hävdade och vann målet i tingsrätten.

– Vi blev ju stora mycket på grund av det fallet, säger Sara, 27, som skapade gruppen men inte vill gå ut med sitt efternamn.

Har blivit ett hett ämne

Men gruppen har också växt i takt med att SL genomfört sina prishöjningar.

Efter årsskiftet till 2019 höjs 30-dagarskortet för tredje året i rad och kostar nu 890 kronor. En total höjning på 100 kronor sedan 2016.

Något som givit ytterligare mening för gruppen.

– Det är orimligt. folk har inte råd och tvingas nästan till att planka. Drömmen skulle vara att få en helt kostnadsfri kollektivtrafik, säger Sara.

Syfte att informera

I gruppen får endast ren info får delas. Inlägg med hat, hot eller uppmaningar till brott är inte okej.

– Men de flesta sköter sig. Det enda brukar vara att jag får ta bort lite fula ord, säger Sara som tillsammans med en vän modererar i gruppen.

Men samtidigt riktas kritik mot gruppen. Att undgå betalning ses som respektlöst mot betalande resenärer och de som jobbar inom kollektivtrafiken.

Och ibland delas bilder på enskilda biljettkontrollanter.

– Andra resenärer påverkas inte av plankare, deras månadskostnad är detsamma. Och när det gäller bilder på kontrollanter så handlar det oftast om när en resenär upplevt situationen som hotfull och vill varna andra, säger Sara.

Men är syftet att fler ska planka?

– Syftet är att folk ska få koll på sina rättigheter i kollektivtrafiken. Det negativa som sägs, stämmer inte. De flesta som är med i gruppen har faktiskt giltig biljett.

Enligt Sara har det nämligen – genom gruppen – kommit fram vittnesmål om kontrollanter som kränker och beter sig illa.

”Bara dumheter”

Men för Moderaterna i Stockholms läns landsting är tankarna om gruppen enkel. Den uppmuntrar till fusk och tjuvåkning.

– Något som kostar landstinget och skattebetalarna 250 miljoner kronor årligen, säger Caroline Opsahl, pressekreterare för trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Han låter hälsa att sådana initiativ på sociala medier bara är dumheter. När det gäller prisbilden handlar argumentet främst om att utbyggnaden av kollektivtrafiken bygger på att de som reser med den också betalar för sig. Kollektivtrafiken finansieras till hälften av skatteintäkter och till hälften av resenärsintäkter. 

Caroline Opsahl pekar även på att Stockholms läns kollektivtrafik rankas näst bäst i hela världen.

Planerar att protestera

I anslutning med att priserna höjs den 3 januari planerar gruppen att genomföra en protestdemonstration.

Men Sara håller även på att utveckla en app till mobilen för att ytterligare göra det enklare att informera om biljettkontroller.

Fakta

SL-kortets prisutveckling

Priset på 30-dagarskortet de senaste 20 åren.

1999: 400 kr

2000: 450 kr

2001: 450 kr, from 1/9 2001: 500 kr

2002-2003: 500 kr

2004: 500 kr, from 1/3 2004: 600kr

2005-2006: 600 kr

2007: 600 kr, from 1/4 2007: 620 kr

2008: 620 kr, from 1/3 2008: 690 kr

2009-2010: 690 kr

2011: 690 kr, from 1/9 2011: 790 kr

2012-2016 790 kr

2017: 830 kr

2018: 860 kr

2019: 890 kr

Källa: SL