Fler ska kunna båtpendla – SL styr om sjötrafiken

Båtpendel, Randa Esoh hemsjukvårdare från Bredäng som går i land Storholmen, Christina Nilsson distriktssköterska som jobbar för Lidingödoktorn går i land på Storholmen
Randa Esoh och distriktsköterskan Christina Nilsson har uppdrag på Storholmen.
Det ska möbleras om i pendelbåtstrafiken.
Båtlinjerna vid Lidingö slås ihop till en, något som upplevs som positivt bland resenärerna.
Men för dem som åker med Riddarfjärdslinjen ser det dystrare ut.

Fartyget Delfin X backar ut från bryggan i Ropsten samtidigt som solen tittar fram för första gången på veckor.

Båten, som trafikerar linje 81 mellan Ropsten och Storholmen, har liksom Djurgårdsfärjan synts på Stockholms vatten i många år.

På senare tid har båtarna fått sällskap av nya linjer. Som Sjövägen (linje 80) mellan Nybroviken och Frihamnen via Nacka. Och Riddarfjärdslinjen (linje 85) samt pendelbåten mellan Kungsholmen och Ekerö (linje 89).

Fakta

Här är båtlinjerna det snackas om

För Carola Ahlsson, som bor på Ekerö och jobbar på Kungsholmen, har ”det blivit en helt ny livskvalitet”:

– Jag använder pendlartiden till att jobba. Här finns wifi, man kan ta en kaffe. Förut hade jag tre byten, bil, buss och tunnelbana. Nu står bilen mest, säger hon.

Båtpendel, Carola Ahlsson, Ekeröbo, cykelpendlar och jobbat på båten.

Ekeröbon Carola Ahlsson jobbar på Kungsholmen och kombinerar cykel och båt. Foto: Pekka Pääkkö

Men 123 år gamla fartyget Djurgården 4, på Riddarfjärdslinjen, syns snart inte mer på sin rutt. Efter nyår är det slut, sedan linjen funnits på försök i två år.

– Den har för låg beläggning, och det blev inte den trafikantnytta som vi förväntat oss, säger landstingsrådet Gustav Hemming (C).

Antalet resenärer ökar

Men det håller inte alla med om. Södermalmsbon Martin Axhamre har ägnat hösten åt att bevisa att nedläggningsbeslutet är felaktigt.

– Det var ett och ett halvt år kvar av försöksperioden när beslutet togs. Sedan dess har antalet resenärer ökat. Förra året reste 133 000 med linjen, och enligt vår prognos landar det på 180 000 i år, säger han.

Båtpendel, Annika Eklundh, Hässelby, åker från jobbet på Munchenbryggeriet till Kungsholmstorg och vidare hemåt.

Annika Eklundh, Hässelby, åker från jobbet på Munchenbryggeriet till Kungsholmstorg och vidare hemåt. Hon är en av alla dem som sörjer att Riddarfjärdslinjen försvinner. Foto: Pekka Pääkkö

Även på linje 89 har antalet resenärer ökat kraftigt under 2018. Och Sjövägen hade nyligen passerat en miljon resenärer.

Fler linjer på gång

Nu är inte framtidens pendelbåtlinjer huggna i sten. Enligt en tidigare rapport finns ytterligare tre linjer på lut: Ekerö-Vårby, Hägersten-Norra Ulvsunda och Slussen-Norra Ulvsunda.

I december kommer landstingets trafiknämnd att ge nya direktiv för en pendelbåtsutredning. Och i budgeten för 2019 finns 210 miljoner kronor avsatta för två nya försök, som ska starta 2020 och 2021.

Vad som är i stöpsleven vill inte Hemming berätta. Men före valet gick Centerpartiet ut och lovade ytterligare pendelbåtslinjer, till exempel Täby-Ropsten, Fisksätra-Nybroplan, Ålstäket-Slussen, Järfälla-Stockholm och Hammarby sjöstad-Nybroplan.

Båtpendel, Issa Mohseni från Upplandsväsby.

Issa Mohseni, från Upplands Väsby, njuter av turen trots gråväder.

Men pendelbåtarna är inte billiga för skattebetalarna. Sett till kostnad per personkilometer i kollektivtrafiken är de dyrare än övriga trafikslag.

Sjövägen landar till exempel på 36,20 kronor per personkilometer – medan snittkostnaden i all kollektivtrafik är 3,12 kronor.

Är det värt pengarna?

– Det är trångt i kollektivtrafiken, och att bygga ut den tar tid och kräver stora investeringar. Sjövägarna är inte tagna i anspråk, och här kan vi få ny kapacitet relativt snabbt, säger Gustav Hemming.

Mor Annas brygga slutstation

Klart är i alla fall att Sjövägen förlängas norrut år 2020, och fortsätter då vidare från Frihamnen via Ropsten och upp till Storholmen. Slutstation blir Mor Annas brygga på Lidingö. I den vevan försvinner linje 81.

Båtpendel, Pendlarbåten Delfin X vid Ropsten

Delfin X utgår från Ropsten.

Då kan man ta pendelbåt från Nybrokajen och hela vägen upp. Men det kanske inte blir Delfin X och kapten Christoffer Björndahl, som är anställd av Waxholmsbolaget, som står vid rodret.

Sjövägen körs av Rederiaktiebolaget Ballerina, och en upphandling av den förlängda linje 80 pågår nu.

Båtpendel, Christoffer Björndahl kapten på Båten Delfin X

Christoffer Björndahl, kapten på Delfin X, vet inte vilken linje han kommer att köra när linje 81 försvinner.

En som välkomnar en förlängd linje 80, med fler avgångar, är Randa Esoh. Hon arbetar i hemtjänsten, och kliver på vid Mor Annas brygga med en dramaten full med matvaror.

Hon är på väg till en kund på Storholmen.

– De är tacksamma att man kommer hitut, det gör att de känner sig trygga. Men det tar mycket tid, och det vore bra med fler turer, säger hon.

Tidsvinster med båt

Så många minuter tar det med pendelbåt jämfört med annan kollektivtrafik som buss, tunnelbana och tvärbana.

Källa: SLL trafikförvaltning

Fakta

Så mycket kostar båtpendlarna

Linje 80:

Nybroplan-Nacka-Lidingö-Frihamnen. Förlängs till Storholmen 2020.

Antal resenärer 2017: 823 933

Kostnad för SL: 53 646 000 kronor.

Kostnad per resenär: 65 kronor.

Kostnad per personkilometer: 36,20 kronor.

Linje 82:

Slussen-Djurgården.

Antal resenärer 2017: 2 879 796.

Kostnad för SL: 20 405 000 kronor.

Kostnad per resenär: 7 kronor.

Kostnad per personkilometer: 5,45 kronor.

Linje 85:

Söder Mälarstrand-Klara Mälarstrand

Antal resenärer 2017: 135 468.

Kostnad för SL: 7 515 000 kronor.

Kostnad per resenär: 55 kronor.

Kostnad per personkilometer: 79,25 kronor.

Linje 89

Klara Mälarstrand-Ekerö:

Antal resenärer 2017: 41 047

Kostnad för SL: 4 209 000 kronor.

Kostnad per resenär: 102 kronor.

Kostnad per personkilometer: 8,73 kronor.

Snittkostnad per personkilometer all SL-trafik: 3,12 kronor.

Källa: SLL trafikförvaltningen