Röda linjen kan ligga i potten när MP förhandlar

Eriksson och Svenonius
Thomas Eriksson (MP) och Irene Svenonius (M), politiker i landstinget.
Miljöpartiet hade hög svansföring om t-banelinjen innan valet – det kan ha betydelse vid förhandlingar med Alliansen i landstinget.

Tätare tåg på röda linjen har länge varit en av Miljöpartiets hjärtefrågor i landstinget. Kanske ligger den i potten nu när Alliansen vill ha partiets stöd för att slippa luta sig mot Sverigedemokraterna, som blivit vågmästare efter höstens val.

Det är snart tio år sedan som landstinget bestämde sig för att upphandla ett nytt signalsystem för tunnelbanans röda linje, så att tågen kan köras tätare.

Men installationen av systemet har dragit ut på tiden, och förra året sades avtalet med Ansaldo, som skulle installera systemet, upp.

Jämför med NKS-skandalen

Företrädare för Miljöpartiet har varit starkt kritiska till den havererade affären. Så sent som i maj pekade de på att Moderaterna känt till problemen länge, men inte gjort något åt dem.

”Det här är kollektivtrafikens svar på Nya Karolinska. Istället för ett nytt signalsystem har vi fått ett hävt avtal och många förlorade år.” sade Thomas Eriksson, gruppledare, i ett pressmeddelande.

Han hänvisade till en rapport som visade på att Ansaldo visserligen inte klarat av att leverera, men även på att trafikförvaltningen inte klarat av att styra projektet, och krävde en ny upphandling snarast.

Nu vill vi se en ny upphandling

Thomas Eriksson

”Efter fem förlorade år för resenärerna så hotar nu en trafikinfarkt på röda linjen. Det här är tack vare att moderaterna valde att inte agera. Nu vill vi se en ny upphandling och en politisk ledning som tar ansvar för den.” stod det vidare i pressmeddelandet.

I dag vill inte Thomas Eriksson svara på frågor om röda linjen, låter han hälsa genom presstjänsten.

Huruvida Miljöpartiet kommer att samarbeta med Alliansen i landstinget de kommande fyra åren har de inte gett besked om ännu.

Fakta

Krävde tillbaka förskott

2009 Landstinget beslöt att röda linjens signalsystem skulle uppgraderas, för att möjliggöra fler avgångar och säkrare drift.

2010 Företaget Ansaldo STS, ett italienskt trafikteknikföretag, fick uppdraget.

2013 Installationerna var inte klara som överenskommet. SL kunde ha hävt avtalet men valde att gå vidare.

2015 SL gav tilläggsuppdrag för installation på fler tåg.

2017 SL säger upp avtalet och kräver tillbaka förskott.

2017 Ansaldo går till skiljedomstol.

Källa: SLL