ANNONS

Nya tågen på röda linjen sinkas av föråldrat system

Kristoffer Tamsons (M) och Tomas Eriksson (MP) efter att ha klivit av det nya C30-tåget vid Gärdets tunnelbanestation.
Regionpolitikerna Kristoffer Tamsons (M) och Tomas Eriksson (MP) har här klivit av det nya C30-tågets första reguljära tur.
Resenärerna på tunnelbanans röda linje får fortsätta att vänta och trängas. Föråldrat elnät och gammalt signalsystem gör att de nya C30-tågen inte snabbt kan sättas i trafik.
ANNONS

Glädjen var stor den 11 augusti när det nya C30-tåget rullade ut på sin första reguljära tur på tunnelbanans röda linje.

De gamla C20-tågen och trängseln skulle nu snart vara historia.

Men riktigt så blir det inte, inte ännu på ett tag i alla fall. Enligt en artikel i Svd vet inte SL i dag när de nya tågen kommer att kunna trafikera röda linjen i full skala.

Dålig kräm i elnätet

En anledning är att linjens elsystem är föråldrat.

– C30-tågen har ett större strömuttag än vad systemet på röda linjen är byggt för. För att hantera denna situation kör vi C30-tågen med reducerat strömuttag, säger Elin Lindström till tidningen.

Det var i maj 2013 som 96 tågvagnar beställdes av tillverkaren Bombardier, en order på över 5 miljarder kronor.

13 vagnar finns i depån

Mycket pengar investerades också i den nya tunnelbanedepån i Norsborg, som nu härbärgerar de 13 vagnar som hittills levererats. Varje tågsätt består av två vagnar.

Om systemen varit uppdaterade skulle alltså sex nya tåg nu kunna rulla på röda linjen.

2023 ska Bombardier leverera den sista vagnen, och därefter ska alltså 48 C30-tåg kunna rulla.

ANNONS

Men hittills har endast två tåg testats samtidigt.

Nya systemet floppade

Förutom att elsystemet inte är dimensionerat för de nya tågen är signalsystemet föråldrat.

Redan 2010 slöts avtal med företaget Ansaldo om ett nytt system, som skulle vara klart 2013 och kosta 720 miljoner kronor.

Men det blev inte klart och kostnaden ökade till över miljarden, och kontraktet hävdes 2017.

Måste anpassas till gammal infrastruktur

Det är de så kallade impedanslådorna i signalsystemet som nu är stötestenen.

Trafikförvaltningens specialister ska ha uppgett att systemet klarar att 30 tågsätt körs samtidigt. Men hittills har man alltså bara testat att köra två tåg.

– Det var aldrig tänkt att C30-vagnarna skulle användas tillsammans med de här impedanslådorna. De skulle ha bytts ut men så blev det ju inte. Det betyder att vi måste anpassa vagnarna till en annan infrastruktur än de är beställda för, säger Johan Sjöholm, projektledare för C30 på Region Stockholms trafikförvaltning till Svd.

Tillbakavisar uppgifter

Trafikförvaltningen har, efter Svd:s publicering, lagt ut ett pressmeddelande där de hävdar att C30-tågen inte försenas på grund av föråldrade system. Läs pressmeddelandet här.

 

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.