ANNONS

Efter olyckorna – nu skärper polisen kontrollen av elskotrarna

polisen ska göra fler kontroller på användare av elsparkcyklar.
Under hösten genomför trafikpolisen kontroller av elsparkcyklister i Stockholms innerstad.
Efter en vår och sommar med flera incidenter och olyckor kommer trafikpolisen i Stockholms innerstad – under hösten – att genomföra kontroller av elsparkcyklister i Stockholms innerstad.
ANNONS

Elsparkcyklister har anledning att se upp lite extra i höst. Trafikpolisen kommer att genomföra kontroller av de som färdas på dessa transportmedlet på ett flertal platser i Stockholms innerstad.

Två gator som trafikpolisen kommer att bevaka extra noggrant är Strandvägen och Norr Mälarstrand.

5 000 elsparkcyklar i innerstan

Antalet elsparkcyklar har enligt trafikpolisen ökat kraftigt i Stockholms innerstad, till i dag omkring 5 000 elsparkcyklar.

Trafikpolisen ser elsparkcyklarna som ett stort trafikproblem, bland annat för att majoriteten av dem som färdas på dem inte använder hjälm och ibland färdas med två passagerare.

– Våra gatunät är inte utformat för elsparkcyklar,  det finns brunnslock och kantsten och risk för kollisioner med gångtrafikanter på trottoarer, säger Johan Sundström, gruppchef vid trafikpolisen i Stockholm.

– Hjälmanvändningen är i princip obefintlig, det är illa. Majoriteten av dem som åker elsparkcykel åker genom uthyrare men det finns ingen organiserad uthyrning av hjälmar.

Allt fler skadas

Förra året skadade sig mellan 20 och 30 personer i samband med färd på elsparkcyklar. I år räknar trafikpolisen med en kraftig ökning av antalet skadade, till omkring 500 skadade.

– Det är illa, vi ser bara början på den här skadebilden, säger Johan Sundström.

Numera är det tillåtet att köra elsparkcykel även nattetid, något som enligt trafikpolisen kan leda till ännu fler skador. Och eftersom Elsparkcykel räknas som cykel, är den därmed tillåtet att köra även alkohol- eller drogpåverkad.

– Det är klart att det finns en koppling mellan olyckor och att åka elsparkcykel nattetid, som runt krogmiljöer, där elsparkcykel kan ersätta taxiresan hem, säger Johan Sundström.

Skulle en påverkad elsparkcyklist däremot orsaka en olycka eller begå en trafikförseelse, kan brottet – i lagens mening – ses som grövre.

Trafikpolisen kommer under hösten kontrollera elsparkcyklister på flera platser i Stockholms innerstad.

– Från vårt håll kommer vi under hösten att kontrollera paråkning och rödkörning.

Trafikkontroller kommer bland annat att ske på Strandvägen och Norr Mälarstrand, gator där såväl stockholmare som turister ofta färdas på elsparkcykel.

Det finns tydliga krafter att det här vill staden ha, det ska vara en del av kollektiva transportsystemet, då får vi hålla oss till det

Johan Sundström, trafikpolisen

Trafikpolisen ser däremot inte ett förbud som en lösning på trafikproblemen som elsparkcyklar medför.

– Det finns tydliga krafter att det här vill staden ha, det ska vara en del av kollektiva transportsystemet, då får vi hålla oss till det. Vårt perspektiv är att se till att reglerna följs.

Ett stort ansvar ligger enligt Sundström på de som hyr ut elsparkcyklarna, att uthyrarna påpekar behovet av hjälm och att inte ta med passagerare på elsparkcykeln.