Politisk pajkastning om hur halkan ska bekämpas

S vill lösa problemen med snöröjningen genom att ta av en nödreserv.
Men får mothugg av trafikborgarrådet.
Det är inte pengar som saknas, menar Daniel Helldén.

Vinterns svåra halka har drabbat många stockholmare, som trillat och gjort sig illa. Många har också retat sig på att cykelbanor varit rena och snöfria medan trottoarer och gångbanor förblivit isiga och moddiga. Klagomålen har slagit rekord.

Nu stämmer Socialdemokraterna in i den kritiska kören.

Jan Valeskog

Jan Valeskog (S) är oppositionsborgarråd. Foto: Socialdemokraterna

– Det råder viss handlingsförlamning, som är kopplad till den underfinansierade budgeten för trafiknämnden. Men sådana här vintrar måste man öppna plånboken. Vi anser att pengar måste tas ur stadens centrala medelreserv, för att förbättra snöröjningen för fotgängare redan i år, säger oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S).

I den centrala medelreserven finns pengar avsedda för akuta och oförutsedda händelser. Dit hör vinterns ishalka och följderna av trafiknämndens prioriteringar för snöröjnigen, menar Jan Valeskog.

Förbättring – om två år

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har tidigare gett beskedet att snöröjningen av gångbanor och trottoarer ska bli bättre – men först om en eller ett par år, beroende på vilket område det gäller. Orsaken är att staden har fleråriga avtal med snöröjningsentreprenörer, som inte kan brytas.

Det är ett ”häpnadsväckande” svar, tycker Jan Valeskog.

– Dålig snöröjning innebär stora kostnader, när människor skadas och folk måste vara hemma från jobbet och in till sjukhus. Man får göra speciallösningar med olika entreprenörer – med dem som redan finns eller med nya som kan komma till Stockholm, säger han.

”Ingen budgetfråga”

Men Daniel Helldén (MP) tycker att Socialdemokraterna slår in öppna dörrar.

– Det här är inte en budgetfråga. Hur mycket våra entreprenörer snöröjer beror på väderleken. Därför finns inte en fast budget. Fortsätter det att snöa ända till sommaren fortsätter också snöröjningen, säger han.

Daniel Helldén

Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd i Stockholms stad. Foto: Stefan Källstigen

Däremot finns det ett annat skäl att skynda långsamt, menar Daniel Helldén. Det är att man vill utvärdera projektet i Vasastan innan man eventuellt utvidgar det till andra områden i staden. Projektet i Vasastan innebär att gångbanor och trottoarer där sopsaltas, precis som de perfekt röjda cykelbanorna. Det pågår för fullt i vinter.

– Om det faller väl ut utökar vi det. Vi vill inte köpa in den speciella utrustning som krävs innan vi sett om det fungerar. Min förhoppning är att det ska göra det, säger Daniel Helldén.

Men man behöver ju inte sopsalta. Det går ju att snöröja gångbanor snabbare även genom att sanda?

– Ja, absolut, sandar man rejält är det inte halt. Men det viktiga nu är att följa upp om de entreprenörer vi har följer regelverket vi har kommit överens om, inte att ta in nya entreprenörer.