Nya regionala cykelstråken ska snabbas på

cykelväg
Här, i Tullinge, byggs ett av de nya regionala cykelstråken.
Landstinget kallar kommunerna till förhandling om den regionala cykelplanen. "Att få fler att cykla är det billigaste sättet att minska trängseln på vägarna och i kollektivtrafiken."

Nu ska en högre växel läggas in för att bygga ut cykelstråken i länet, framgår det av landstingets förslag till budget 2019.

– Att få fler att cykla är det billigaste sättet att minska trängseln på vägarna och i kollektivtrafiken, säger landstingsrådet Gustav Hemming (C).

– Kan vi öka cyklandet från dagens sju procent av resorna till 20 procent så får det större betydelse än till och med utbyggnaden av tunnelbanan.

Snabba på cykelstråken

Det finns en regional cykelplan där målet är att hela länet ska bindas ihop med breda cykelbanor. På en del håll är detta gjort. På andra är cykelbanorna gamla och smala. Och det händer att cykelbanan tar slut och cyklisterna tvingas ut i vägen.

Men nu ska fyra miljoner kronor satsas på att snabba på utbyggnaden. Kommuner och andra aktörer kommer att kallas till förhandlingar.

– Syftet är att få ett gemensamt genomförande och samordnat byggande till stånd, säger Hemming.

Regionala hyrcyklar

Landstinget vill också ha en samlad syn på hyrcyklar och eldrivna hyrfordon i regionen.

Som det är nu finns Citybikes lånecyklar i Stockholms innerstad och närförorter, samt i Sundbyberg, Solna och Lidingö. I Stockholm riskerar man dock att stå utan hyrcyklar nästa år då avtalet löper ut och upphandlingen måste göras om.

För att driva alla cykelfrämjande insatser permanentas landstingets regionala cykelkansli, som hittills funnits på försök.