Så blir alla de nya stationerna i tunnelbanan

Efter år av planering – nu börjar nya t-banan byggas.
Så här kan de totalt elva nya stationerna se ut.

I höst börjar tunnelbanans Blå linje byggas ut från Akalla till Barkarby. Och nästa år är det byggstart på Blå linjen från Kungsträdgården till Nacka och Söderort, samt den helt nya linjen, Gula linjen, från Odenplan till Arenastaden.

Det blir totalt två mil nya spår och elva nya stationer, som beräknas stå klara om 6–8 år.

Planerade nya linjer i tunnelbanan

Gula är en helt ny linje. Illustration: SLL

Så här kan stationerna komma att se ut

Sofia på Södermalm

Sofia får en stationsbyggnad och entré mot Stigbergsparken. Härifrån förgrenar sig den blå linjen dels mot Nacka och dels mot Söderort.

Stationen byggs på 100 meters djup och resenärerna får ta hiss till och från plattformen.

 

Station Sofia får uppgång mot Stigbergsparken. Illustration: Sweco/SLL

Station Sofia får uppgång mot Stigbergsparken. Illustration: Sweco/SLL

Hammarby kanal i Hammarby sjöstad och på Södermalm

Hammarby kanal är nästa stopp på blå linje mot Nacka. Plattformen ligger under kanalen med en uppgång vid Vintertullstorget och en i Lumaparken i Hammarby sjöstad.

station Hammarby kanal får en uppgång i sjöstaden. Illustration: Sweco/SLL

Station Hammarby kanal får en uppgång i sjöstaden. Illustration: Sweco/SLL

Sickla i Nacka

Sickla får två uppgångar, en i en ny stationsbyggnad vid tvärbanan och Saltsjöbanans station, och en mot Värmdövägen.

En av entréerna i Sickla vetter mot Alphyddevägen. Illustration: Sweco/SLL

Järla i Nacka

Järla får en uppgång med en biljetthall på marknivå mot Värmdövägen, med entréer i två riktningar.

Station Järla mot Värmdövägen. Illustration: Sweco/SLL

Nacka 

Nacka blir slutstation för Blå linjen med uppgångar både norr om Värmdöleden och i anslutning till den planerade bussterminalen och Nacka Forum.

Slutstation Nacka, vid Forum. Bilden visar uppgången mot Vikdalsvägen. Illustration: Sweco/SLL

Slakthusområdet i söderort

Slakthusområdet är stationen efter Gullmarsplan, som får en ny plattform för Blå linjen. Station Slakthusområdet ersätter Globen och Enskede gårds tunnelbanestationer, och får två entréer.

Vid Sockenplan ansluter linjen till Hagsätralinjen som blir en del av Blå linje.

Här får Slakthusområdet sin norra entré. Illustration: Sweco/SLL

Hagastaden i Solna och Vasastan

Hagastaden blir första stopp för den nya Gula linjen som går från Odenplan till Arenastaden. Stationen får en entré vid Torsplan, en i Karolinska Universitetssjukhusets entré, en på torget utanför och en mot Karolinska Institutet.

Hagastaden får en uppgång mot Solnavägen. Illustration: &Rundquist/3D HOUSE/SLL

Södra Hagalund i Solna

Södra Hagalund får två entréer, en i Hagalunds arbetsplatsområde och en längs med Solnavägen.

Uppgång Gelbgjutaregatan vid station Södra Hagalund. Illustration: &Rundquist/3D HOUSE/SLL

Arenastaden i Solna

Arenastaden blir slutstation, med två entréer, en vid Dalvägen och en vid Hagalundsgatan.

Gula linjens slutstation blir Arenastaden. Så här kan entrén mot Hagalundsgatan komma att se ut. Illustration: &Rundquist/3D HOUSE/SLL

Barkarbystaden i Järfälla

Barkarbystaden blir nästa station efter Akalla när Blå linjen förlängs i nordväst. Stationen  får två uppgångar.

Barkarbystaden västra uppgång. Illustration: White Arkitekter/SLL

Barkarby i Järfälla

Barkarby blir slutstation och får en uppgång med anslutning till pendeltågstationen och den planerade bussterminalen och en mot Veddesta centrum.

Barkarby stations entré mot Veddestabron kan se ut så här. Illustration: White Arkitekter/SLL