Fler stockholmare överklagar parkeringsböter

Fler stockholmare överklagar sina parkeringsböter
Fler stockholmare överklagar sina parkeringsböter
Stockholmarna får fler p-böter och överklagar allt oftare. De nya betalsätten tros vara en del av förklaringen.
– Oftast är det den som ska betala som knappar in fel kod eller registreringsnummer, säger Marie Eriksson, gruppchef på polismyndigheten.

Hittills i år har polisen tagit emot över 10 000 bestridningar av parkeringsböter i Stockholm stad. Det är ungefär 2 000 fler än under hela 2016 – då de nya parkeringsavgifterna infördes.

Ny plan för gatuparkering och strul med de nya betalsätten är några av de bakomliggande orsakerna till ett ökat antal överklaganden.

Marie Eriksson, gruppchef på polismyndigheten, tror att nya regler och biljettautomater bidragit till en ökning.

– Vi märker ett ökat antal bestridningar där personen har skrivit fel eller angett fel kod till exempel, säger hon.

Lätt att trycka fel

Flest böter får bilister som parkerat på en städgata, men allt fler böter skrivs ut för obetald parkering, enligt Trafikkontoret.

Med det nya biljett-fria systemet knappas registreringsnumret in i en automat eller en app. Något som lätt kan bli fel.

Har du till exempel råkat kasta om en bokstav eller siffra i registreringsnumret så får du en bot – trots att du betalat.

Vi kan inte stå och söka på alla möjliga kombinationer för att kolla om någon skrivit fel.

Tom Andersson, gruppledare på Europark.

– Handdatorerna vi använder är väldigt binära. Det går bara att se om parkeringen är betald för det specifika registreringsnumret. Vi kan inte stå och söka på alla möjliga kombinationer för att kolla om någon skrivit fel, säger Tom Andersson, gruppledare på Europark.

Björn Jansson tycker att informationen från Stockholm stad ska vara tydligare. Foto: Privat

Bristfällig information

En som ska överklaga sin parkeringsbot är Hägerstensbon Björn Jansson.

Han betalade för boendeparkering på sin gata via Stockholms stads parkerings-app, men saknade tillstånd, något han tycker borde framgått.

– När jag pratade med Trafikkontoret sa de att man måste ha ett speciellt tillstånd, men hur ska man veta det? Det står ju varken på några skyltar, i appen eller på automaterna. Det har länge varit avgiftsfritt i området och flera grannar jag har pratat med visste inte om att man behövde ett tillstånd, säger han.

Trafikkontoret menar däremot att det ligger på var och en att ta reda på.

– När de nya avgifterna infördes gick vi ut med informationskampanjer i tidningar och satte lappar på folks bilar. Jag tror att det är ovanligt med den här typen av fall, säger Jacob Johnsson på trafikkontoret.