ANNONS

Trygghetsvärdar i SL-trafiken sedan Lugna gatan kastats ut

Trygghetsvärdar i SL-trafiken vid Västerhaninge pendeltågsstation
Pendelstationerna Älvsjö, Sollentuna, Tumba, Jordbro och Skogås är oroshärdar som nu kan få trygghetsvärdar.
Trygghetsvärdar ska anlitas för att skapa trygghet i kollektivtrafiken sedan Lugna gatan kastats ut.
Stökiga ungdomsgäng, berusade personer och hemlösa skapar otrygghet, enligt SL:s undersökning.
ANNONS

T-centralen, Slussen, Gullmarsplan. Där känner sig resenärerna som mest otrygga, enligt SL:s undersökningar.

Men det är vid t-banan i Alby, Fittja, Hallunda/Norsborg, Husby och Rinkeby/Tensta som den faktiska otryggheten är störst, likaså vid pendeln i Jordbro, Skogås, Älvsjö och Tumba.

Kriminalitet och droger

Områdena ingår i polisens senaste analys av särskilt utsatta områden, där kriminella nätverk finns, droghandel pågår och invånarna har låg tilltro till samhället.

Nu ska SL anställa särskilda trygghetsvärdar som åker på de linjer, och patrullerar på de stationer, som identifierats som mest otrygga. De ska främst arbeta på kvällar och nätter.

Detta sedan samarbetet med Lugna gatans ungdomsvärdar sagts upp.

Hemlösa och tiggare

Sedan tidigare har samarbeten med nattvandrare upphört, och 2018 avslutades även samarbetet med Stadsmissionen, där SL finansierade en bil och personal som hämtade upp hemlösa som övernattade på nattbussar och stationer.

Hemlösa personer är en av de faktorer som gör resenärer otrygga. Även tiggare, ensamkommande unga och psykiskt sjuka skapar otrygghet, enligt SL:s mätningar.

Men det är främst stökiga ungdomsgäng, berusade, drogade och män som upplevs som skrämmande.

Utsätts för brott

Enligt SL:s utredning är det också dessa grupper som är ”sårbara och utsatta”, och alltså de som är de vanligaste brottsoffren.

ANNONS

Tanken är att upphandla trygghetsvärdarna via säkerhetsföretag. På så vis säkerhetsprövas värdarna av länsstyrelsen. Sedan tidigare har MTR, som kör pendeltågen för SL:s räkning, anställda pendelvärdar.

Pendelvärdar ska göra Jakobsbergs station tryggare

Dessutom kan samarbetet med Stadsmissionen återupptas, och man ska även söka samarbeten med med andra organisationer och lokala aktörer.

Lugnare i Rinkeby

De busslinjer och stationer som är oroshärdar ska punktmarkeras, med insatserna vid Rinkeby t-banestation förra hösten som förebild.

Där ansågs situationen som ohållbar. Polisen lade då om sina arbetstider och fanns till hands så att trygghetspersonalen kunde agera utan att utsättas för våld och hot. En stationsnedgång stängdes och kameror sattes upp.

Kostar över 100 miljoner

– Våra trygghetsresurser ska finnas där de gör störst nytta. För att möjliggöra detta föreslår vi nu en trygghetssatsning på cirka 100-120 miljoner kronor som grund med möjlighet att skala upp mot 200 miljoner kronor kommande år, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M), i ett pressmeddelande.

Förslaget att upphandla trygghetsvärdar beslutas i trafiknämnden den 17 december.

Fakta

Här kan trygghetsvärdar sättas in

Pendeltågstrafiken:

Jordbro, Skogås, Älvsjö/Solberga, Tumba/Storvreten, Tureberg (Sollentuna)

Tunnelbanan:

Alby, Fittja, Hallunda/Norsborg, Husby, Rinkeby/Tensta, Vårby, Bredäng, Hagsätra/Rågsved, Hässelby/Vällingby, Vårberg, Rissne/Hallonbergen

Busstrafiken:

Östberga, Edsberg (Sollentuna), Finnsta Upplands-Bro, Sångvägen/Termovägen (Järfälla)

Källa: Region Stockholm
Fakta

Otryggt åka ensam

Andel som känner sig trygga när de åker ensamma (januari-juli 2019):

Tunnelbana: 64 procent

Pendeltåg: 67 procent

Buss: 82 procent

Lokalbanor: 83 procent

Pendelbåt: 95 procent

Källa: SL