SL om svarta dagarna i trafiken: ”En skitvecka”

Många upprörda resenärer uttrycker sin frustration på SL:s Facebooksida.
Många upprörda resenärer uttrycker sin frustration på SL:s Facebooksida.
Signalfel, växelfel, bromsfel, temperaturväxlingar och mängder med snö och is. Det har utan tvekan varit en tröttsam vecka i Stockholms kollektivtrafik för alla inblandade.
– Det har varit en skitvecka, säger Aleksander Krajisnik, trafikkommunikatör på SL.

Det började i måndags när kylan slog till efter helgens kraftiga snöfall. Bland annat tvingades Roslagsbanan ställa in alla tåg då bromsarna inte fungerade som de skulle och flera växlar frös. Det var även strul med pendeltågen, förseningar i tunnelbanan och många bussar ställdes in.

– Vi gick från nollgradigt till minus 15. Det är elektronik och mekanik känsligt för. Man kan tycka att i Norrland fungerar det ändå. Men där ligger temperaturen konstant på minus hela vintern och det tål tågen bättre, förklarade Christer Ekelund på Arriva som kör tågen.

Många som tänkt åka kollektivt har fått promenera längre sträckor för att byta färdmedel eller kunna ta sig fram över huvudtaget. Och liksom alla andra, hade även underhållspersonalen svårt att ta sig till sina jobb i depåerna på måndagen då det var som värst.

På tisdagen var det oregelbunden trafik på gröna linjen och en av pendeltågslinjerna drabbades av personalbrist vilket ledde till färre avgångar och att trafiken stod still mellan Bro/Kallhäll och Älvsjö. Återigen uppmanades resenärerna söka alternativa färdvägar.

Väder och tekniska fel

På torsdagen blev det återigen omfattande störningar i morgonrusningen på grund av stopp på gröna linjen mellan Fridhemsplan och Brommaplan samt Nockebybanan. Det visade sig ha orsakats av en datorkrasch i ett ställverk.

– Det har varit en skitvecka helt enkelt och det beror både på kraftiga väderomställningar och tekniska fel. Vi kommer behöva göra en sammanställning för senaste veckan, både för våra resenärer, medier och inte allra minst för vår skull, säger Aleksander Krajisnik, som är trafikkommunikatör på SL.

Resenärerna rasar

Och missnöjet från kunderna är överhängande – SL:s Facebooksida svämmar över av klagomål. Folk är trötta på att betala för kollektivtrafik som präglas av stopp, förseningar och trängsel var och varannan dag:

”890 kronor för ett SL-kort och folk slåss som djur för att komma på några fjuttiga bussar.”

”SKANDALÖST. Kommer fan få hoppa av universitetsstudierna om det fortsätter så här.”

”Vore på sin plats med rejäl kompensation för era resenärer! Förra veckan och denna har varit under all kritik!”

Krismöte och åtgärdsplan

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) satte sig i krismöte med SL och trafikförvaltningen på torsdagen för att ta fram en åtgärdsplan med bland annat utökade resurser.

– Förtroendet för SL har skadats. Vi har skjutit till 276 miljoner kronor till underhåll för SL jämfört med i fjol. Vi ska minimera risken för att sådant här händer igen, sa Kristoffer Tamsons till DN.