Barnfamiljer driver på digital mathandel

På Mathems packlager i Ulvsunda jobbar numera 750 personer.
På Mathems packlager i Ulvsunda jobbar numera 750 personer.
Matvaruförsäljningen över nätet har exploderat de senaste åren. Det är unga ekonomiskt starka barnfamiljer i Stockholm som driver på utvecklingen.
Och nu är det inte längre färdiga matkassar som är störst.

Mathems packlager ligger i en enorm enplans industrilokal i Ulvsunda industriområde, ironiskt nog rakt under konkurrenten Citygross butik. Här jobbar 750 personer i en svindlande logistikkedja som spottar ur sig 25 000 matkassar om dagen som körs ut över hela Stockholm med omnejd.

Mathem kom från ingenstans för tio år sedan och har lyckats etablera sig som den största aktören inom digital mathandel, fyra gånger större än tvåan, Coop.

Den här branschen växer i rasande takt – försäljningen har fördubblats på två år och tiofaldigats på sju år.

Enligt prognoserna kommer den att fortsätta växa snabbt, med 38 procent under 2016, vilket är dubbelt så snabbt som annan e-handel.

Men ännu utgör den en försvinnande liten del av den totala matvaruhandeln, bara 1,4 procent av livsmedelsförsäljningen i Sverige sker över nätet, enligt Svensk digital handels årliga rapport.

I Stockholm är den större. Enligt Mathem är den dubbelt så stor. Mellan 3 och 4 procent av maten här handlas över nätet.

Det är också betydligt fler som har provat att handla mat på nätet. Var fjärde stockholmare har testat, jämfört med en av tio i glesbygden, något som delvis styrs av tillgång till hemleverans.

Enligt rapporten är unga barnfamiljer med bra inkomst i Stockholm överrepresenterade. I Svensk digital handels enkät svarar familjerna att de väljer att handla mat på nätet för att de tycker att det är bekvämare och för att spara tid.

När mathandel på nätet först kom var det färdiga matkassar som blev störst men nu har lösplocket gått om, alltså där kunden själv väljer vilka varor man vill köpa.