Foodtruckarna kastar in handduken

El Taco truck tillhör de som lämnat tillbaka sitt foodtrucktillstånd eftersom lönsamheten på staden gator är för dålig.
El Taco truck tillhör de som lämnat tillbaka sitt foodtrucktillstånd eftersom lönsamheten på staden gator är för dålig.
"Om inte staden ändrar reglerna så är det här sista året för oss", säger Fredrik Malm som driver Freds food truck.
"Om inte staden ändrar reglerna så är det här sista året för oss", säger Fredrik Malm som driver Freds food truck.
Stadens karta över områden och gator där foodtruckarna inte får stå (de färgade delarna).
Stadens karta över områden och gator där foodtruckarna inte får stå (de färgade delarna).
22 foodtruckar har kastat in handduken det senaste året och ytterligare sex säger att de kommer att hoppa av i vår. Anledningen: Det blir för dyrt och för trångt med stadens regler.

– Det stora felet är ju att vi inte får vara där det finns folk, säger Mats Yngve som driver Kantarellkungen.

I dag finns det fler foodtruckar än någonsin i Stockholm, sedan i onsdags är de 72 stycken som har specialtillstånd av Stockholm stad. Samtidigt är det många som har lämnat tillbaka sina tillstånd: 22 stycken sedan avgiftshöjningen förra året och ytterligare sex uppger att de kommer att avstå från att förnya sina tillstånd i vår.

– Vi betalar väldigt mycket i avgift, men tyvärr är ju inte staden helt öppen för oss, säger Fredrik Melin som driver Freds food truck som var en av de första i stan.

Vi skickade en enkät till samtliga foodtruckinnehavare för att höra hur det går för dem. Samtliga svarar att det är dålig lönsamhet på luncherna på stadens gator. Många uppger att de nu lever främst på event och festivaler.

Så är det med El Taco truck. Trots att det är en av de mest framgångsrika foodtruckarna valde de att lämnade tillbaka sitt tillstånd i höstas.

– Numera har vi tre fasta restauranger och fyra truckar som rullar inom vår cateringsverksamhet, men försäljningen på gatorna har droppat, säger ägaren Niklas Bolle.

Vad tror du att det beror det på?

– Större utbud av truckar. När vi började stod vi ofta ensamma mitt emot Spårvagnshallarna. När jag åkte förbi där härom dagen stod där tio truckar, säger han.

Hans bild bekräftas av vår enkät. De flesta anser att det har skett en överetablering, att det nu är för många truckar som slåss om platserna.

LÄS MER: Här är vårens nya foodtruckar

– Det finns cirka tio bra ställen i Stockholm att stå på just nu och cirka 60 aktiva truckar som slåss om de platserna från tidig morgon. Hela city och de mest intressanta ställena runt om i Stockholm är avspärrade för oss, säger Bart Brolin som driver Vegan Soul Train.

Den röda zonen där foodtruckarna inte får stå träcker sig från Kungsgatan till Slussen, halva Götgatan, Medborgarplatsen, Strandvägen och Gärdet, men också torgen i Skärholmen, Farsta, Hässelby och Vällingby. Staden tillåter inte heller foodtruckar utanför tunnelbanan.

Flera av dem vi pratat med säger att lunchförsäljningen på stadens gator nu främst har ett värde som marknadsföring.

– Vi går runt mycket tack vare cateringen. Men jag kommer att förnya mitt tillstånd ändå för jag behöver den reklam det ger att sälja lunch på gatan, säger Osborn Nionzima som äger Rolling street food.

I april förra året höjde de styrande politikerna foodtruckarnas årsavgift från 12 000 till 30 000 kronor. Tiden som truckarna får stå på samma plats utökades från två till tre timmar, tillståndet förlängdes fram till 24.00 och staden öppnade upp de gator där stombussarna går, där truckarna tidigare inte fick stå. Men alla som vi har varit i kontakt med anser ändå att avgiften blivit för hög och att staden borde låta truckarna stå på fler platser och på andra tider.

– Dygnet runt och hela staden, säger Fredrik Melin som har Freds food truck.

Han får ofta frågor om varför det inte står foodtrucks på Stureplan när krogarna stänger. Men det tillåter inte staden.

– Hur skulle mat kunna vara negativt när folk kommer ut från krogen? undrar han.

LÄS MER: Truckarna överger stadens gator

Fakta

Här är foodtruckarnas önskelista till politikerna

• Öppna upp city för foodtruckar.

• Sänk avgiften.

• Tillåt försäljning dygnet runt.

• Tillåt foodtruckar utanför krogar vid stängning.

• Tillåt truckar utanför tunnelbanestationer.