Min lokala hjälte

Helldén: ”Naturligt att en del kastar in handduken”

En av de första och mest framgångsrika foodtruckarna, El Taco Truck, har lämnat tillbaka sitt tillstånd att sälja på stadens gator. Nu satsar man helt på privat mark, festivaler och event.
En av de första och mest framgångsrika foodtruckarna, El Taco Truck, har lämnat tillbaka sitt tillstånd att sälja på stadens gator. Nu satsar man helt på privat mark, festivaler och event.
Den ansvarige politikern Daniel Helldén (MP) tycker att det är normalt att en del av foodtruckarna inte klarar sig.
Den ansvarige politikern Daniel Helldén (MP) tycker att det är normalt att en del av foodtruckarna inte klarar sig.
Karin Ernlund (C) gruppledare för Centerpartiet, reagerade på uppgiften om att foodtruckar lämnar tillbaka sina tillstånd.
Karin Ernlund (C) gruppledare för Centerpartiet, reagerade på uppgiften om att foodtruckar lämnar tillbaka sina tillstånd.
Många har reagerat på Mitt i:s uppgifter om foodtruckar som lämnar tillbaka sina tillstånd. Men den ansvarige politikern Daniel Helldén (MP) står fast vid de regler som gäller i dag.

– Vi kan inte riskera framkomligheten, men det är också en fråga om hur vi vill att det ska se ut i city.

Mitt i:s granskning visar att 22 foodtruckar har kastat in handduken det senaste året och att ytterligare sex säger att de kommer att hoppa av i vår. De flesta anser att det har skett en överetablering och att de bra försäljningsplatserna är för få.

– Det finns cirka tio bra ställen i Stockholm att stå på just nu och cirka 60 aktiva truckar som slåss om de platserna från tidig morgon, sa Bart Brolin som driver Vegan Soul Train.

Han tillhör de foodtruckinnehavare som inte kommer att förlänga sitt tillstånd med staden när det löper ut nästa vecka. I stället väljer han att samarbeta med privata markägare.

LÄS MER: Foodtruckarna kastar in handduken.

Det har fått många att reagera såväl på sociala medier som i stadshuset.

– Jag lyfte frågan på frågestunden i fullmäktige i går kväll. Det fanns inget intresse över huvudtaget att ens diskutera att göra det billigare eller enklare för foodtruckar, säger Karin Ernlund (C) gruppledare.

Både Centerpartiet och Moderaterna lämnade in motioner om sänkta avgifter och utökning av platser för foodtruckarna.

Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd i Stockholms stad och politiskt ansvarig för foodtruckfrågorna.

– Det kan vara så att det har blivit en överetablering. 70 var väl ungefär vad vi trodde att det skulle landa på. Det är också naturligt att en del kastar in handduken, säger han.

LÄS MER: Truckarna överger stadens gator.

Varför får foodtruckarna inte stå i city?

– Vi kan inte riskera framkomligheten. Det är en komplicerad miljö där det just nu pågår massor med stora vägarbeten. Jag har svårt att se att man kan få in mera där.

Varför får de inte stå på platser som Medborgarplatsen och torgen i Skärholmen, Farsta, Hässelby och Vällingby?

– På alla de platserna rör det sig mycket människor. Det kan bli svårt med framkomligheten om det står en massa foodtruckar där.

Och Strandvägen?

– Där finns det ju restauranger och verksamheter. Det är en känslig miljö med båttrafik. Sen är det en stadsbildsfråga.

Varför får foodtruckarna inte sälja mat utanför nattklubbarna när de stänger?

– Det kan bli mycket rörelse och svårt att kontrollera eftersom polisen inte kan veta var foodtruckarna ställer sig, säger han.

Det många foodtruckar som överger staden gator för att lönsamheten är för dålig. Är tillståndet för dyrt?

– Nej, det tycker vi inte. Vi satte den här nivån för att vi tyckte att det fanns ett högt värde i att ha de här tillstånden och det får inte vara för stor skillnad mot de som har fasta tillstånd.

Vad anser du om att många foodtruckar nu lämnar tillbaka sina tillstånd?

– De gör en nytta i staden och berikar oss. Men allting vi gör är avvägningar mellan olika intressen och min bedömning är att nuvarande regler är rimliga.

Kommer ni att ompröva er hållning?

– Vi har ingen tanke på att göra det nu.

LÄS MER: Här är vårens nya foodtruckar