Starkölens otippade utmanare – nu badar Stockholm i folköl

Välsmakande folköl – och öl med lägre alkoholhalt än så – kommer stort på Stockholms krogar och i stans butiker. Bättre bryggare och större sug efter mindre alkohol är två orsaker.
Välsmakande folköl – och öl med lägre alkoholhalt än så – kommer stort på Stockholms krogar och i stans butiker. Bättre bryggare och större sug efter mindre alkohol är två orsaker.
Vi träffade Fredrik Glejpner och Martin Jämtlid inför öppningen av deras butik Bottl3.5shop. Här hittas folköl, annan lågalkoholhaltig öl och dryck samt ett urval delikatesser.
Vi träffade Fredrik Glejpner och Martin Jämtlid inför öppningen av deras butik Bottl3.5shop. Här hittas folköl, annan lågalkoholhaltig öl och dryck samt ett urval delikatesser.
Jessica Heidrich, huvudbryggare på S:t Eriks bryggeri, upplever att intresset för öl med lägre alkoholhalt har ökat i takt med att hantverket utvecklats, i dag krävs inte längre alkohol i samma utsträckning för att brygga smakrik öl.
Jessica Heidrich, huvudbryggare på S:t Eriks bryggeri, upplever att intresset för öl med lägre alkoholhalt har ökat i takt med att hantverket utvecklats, i dag krävs inte längre alkohol i samma utsträckning för att brygga smakrik öl.
Ajöss starköl – nu vill vi dricka bärs med betydligt mindre alkohol i.
Ajöss starköl – nu vill vi dricka bärs med betydligt mindre alkohol i.
I en välsorterad större matbutik finns numera flera hyllmeter folk- och lättöl från Stockholm, övriga Sverige, Belgien, Tyskland och många fler länder.
I en välsorterad större matbutik finns numera flera hyllmeter folk- och lättöl från Stockholm, övriga Sverige, Belgien, Tyskland och många fler länder.
Allt fler krogar och butiker i stan säljer allt fler nördiga varianter på den klassiska trefemman. Nu öppnar Stockholms och hela Sveriges första renodlade folkölsbutik på Söder.

Förra året var fatölfantasternas år när flera bryggerier hakade på den amerikanska trenden med growlers.

Både Brewdog bar och Nya Carnegiebryggeriet i Stockholm öppnade då upp möjligheten för sina gäster att köpa hem enlitersflaskor som fylls upp med folköl eller lättöl direkt från kranen på krogen.

Nu är det flaskölen med låg alkoholhalt som står i fokus. Flera livsmedelsbutiker, däribland ICA, Hemköp och Urban deli, har sedan en tid tillbaka utökat sitt sortiment av öl med låg alkoholhalt.

Och nästa vecka öppnar Bottl3.5hop på Kocksgatan 19.

– Vi tar tillbaka ölen till Kocksgatan, säger Fredrik Glejpner och syftar på det ölbryggeri som fram till 1959 huserade i möbelvaruhuset Stalands lokaler ett stenkast bort.

Han och Martin Jämtlid ligger bakom butiken som fokuserar på att enbart sälja folköl och annan lågalkoholhaltig öl och dryck samt noga utvalda delikatesser.

Det är den första renodlade butiken i sitt slag, men troligtvis inte den sista.

– Det finns en kollektiv tanke om att göra något sådant här inom branschen. Vi har tänkt på det ett tag och letat lokal, sedan dök den här upp precis intill oss, säger Fredrik Glejpner.

Han och Martin Jämtlid hade länge upplevt att det fanns en efterfrågan på ölsorter med låg alkoholhalt bland sina kunder. Tillsammans driver de nämligen ett företag som importerar öl och säljer till Systembolaget och ett flertal krogar.

Men eftersom Systembolaget bara får sälja produkter med en alkoholhalt lägre än 0,5 procent eller högre än 3,5 procent kunde glappet mellan tillgång och efterfrågan inte fyllas där.

– Vi funderade i stället på att bearbeta livsmedelsbutiker, men det är en rätt krånglig process så vi bestämde oss för att göra det själva. Nu kan de som är intresserade komma hit, säger Fredrik Glejpner.

Han tror att intresset för produkter med lägre alkoholhalt eller utan alkohol delvis kommer sig av en större hälsomedvetenhet bland svenskarna. Undersökningar visar också att framförallt unga tenderar att skippa alkoholen.

Jessica Heidrich, huvudbryggare på S:t Eriks bryggeri, delar samma bild.

– Fler dricker öl för smakens skull, man vill ta en öl men fortfarande vara högpresterande, säger hon.

S:t Eriks bryggeri lanserade själva sin första folköl i februari, en 3,5 procentig Session IPA som nu säljs i flera livsmedelsbutiker.

– Jag har länge velat göra en men jag har inte varit nöjd med resultatet. Men nu äntligen fick jag till en som jag kände representerar mig som bryggare och bryggeriet. Så den kan jag med gott samvete äntligen släppa, säger Jessica Heidrich.

Likt fler i branschen kopplar hon också den ökade efterfrågan till att själva hantverket har utvecklats.

Precis som fett och socker är smakbärare i mat är alkohol det i öl, vilket förr om åren resulterade i att de flesta folköl var rätt blaskiga. I dag är bryggerierna betydligt bättre på att brygga smakrika lågalkoholhaltiga ölsorter och många små bryggerier lägger också ned mycket tid på att göra det.

Bottl3.5hop har i skrivande stund 45 olika produkter, där öl och annan dryck både från bryggerier i utlandet och Sverige ingår. Ett utbud som kommer att växa efterhand.

– Vi vill hitta vårt eget sortiment och plocka upp dem som inte exponeras så mycket på andra ställen. Man ska kunna gå härifrån med något hyfsat unikt, säger Martin Jämtlid.

Bland annat riktar de in sig på matländer kring medelhavet, som Italien, Frankrike och Spanien, samt Baltländerna där de menar att det finns fantastiskt bra öl i dag.

Och det är småskaliga hantverksbryggerier som gäller.

– Det ska vara produkter gjorda med hjärtat. Vi är själva rätt småskaliga på våra 24 kvadratmeter, säger Fredrik Glejpner och skrattar.