ANNONS

ABBA-museet tar dig genom Eurovisionhistorien

Roger Pontares indiankläder och Verka Serduchkas berömda diskoglitterkappa.
Roger Pontares indiankläder och Verka Serduchkas berömda diskoglitterkappa.
Loreens och Måns vinnarkläder i varsin monter. "Hon hade även en svart topp och ett par svarta byxor, men de har hon tappat bort", säger Ingmarie Halling.
Loreens och Måns vinnarkläder i varsin monter. "Hon hade även en svart topp och ett par svarta byxor, men de har hon tappat bort", säger Ingmarie Halling.
Lokalen är fortfarande under uppbyggnad med fix och trix in i det sista.
Lokalen är fortfarande under uppbyggnad med fix och trix in i det sista.
Herreys gyllene skor är såklart med.
Herreys gyllene skor är såklart med.
Conchita Wursts klänning är om inte värd sin vikt i guld väldigt dyrbar.
Conchita Wursts klänning är om inte värd sin vikt i guld väldigt dyrbar.
Framför tv-skärmarna finns en ljuddusch där du kan höra olika bidrag från Eurovisionhistorien.
Framför tv-skärmarna finns en ljuddusch där du kan höra olika bidrag från Eurovisionhistorien.
På catwalken glittrar Eurovisionlegendernas kläder ikapp.
På catwalken glittrar Eurovisionlegendernas kläder ikapp.
Schlagerkläder, karaoke, nostalgi – och lite krig och politik.

Den nya Eurovisionutställningen på ABBA-museet tar dig med på en resa i dur och moll.
ANNONS

– Allt är original. Jag ville inte ha med några replikor, utan det här är kläderna som Loreen, Måns, Perrelli och de andra bar.

Ingmarie Halling, museichef och curator för den nya Eurovisionutställningen, gör en svepande gest mot tre glasmontrar där tre av våra svenska vinnares scenkläder hänger.

– Charlotte är egentligen lite större än dockan. Vi fick nåla in byxorna.

Med passion och entusiasm guidar hon vant runt i vad som just nu kan beskrivas som ett kreativt kaos.

Den 8 maj är det premiär för utställningen som ska guida besökarna genom Eurovisionhistorien, men än är inte allt på plats.

– Det är ju två dagar kvar. Det är oceaner av tid, säger hon utan att låta övertygande.

Här på ABBA-museet på Djurgården kan besökarna sjunga Eurovisionkaraoke, interaktivt quizza med varandra och återse gamla örhängen från tävlingens historia.

– EBU har låtit digitalisera alla tävlingar från 1956 och framåt. Du kan gå in och söka på artister, år, platser, länder och lyssna på bidragen igen.

Till det interaktiva hör även en mer seriös del som guidar besökaren år för. ABBA vann med Waterloo 1974, men vad hände mer i världen det året? Här sätts Eurovision i ett mer samhällsvetenskapligt perspektiv.

ANNONS

– Man får lära sig om både krig och politik. Det är faktiskt min favoritdel i utställningen, säger Halling.

Det som nog lär dra flest ögon till sig är den catwalk med utvalda artisters scenkläder. På rad står de: Yohanna, Bobbysocks, Johnny Lohan, Teach-In, Roger Pontare, Carola, Celine Dion, Verka Serduchka och självfallet, Conchita Wurst.

– Bara materialet i klänningen kostar 40 000 kronor. Men sen har hon ju burit den och vunnit i den. Den är priceless, säger projektledaren Caroline Fagerlind.

Än finns lite kvar att göra med catwalken. Dockorna som kläderna hänger på vill inte riktigt snurra som man tänkt.

Arbetet med utställningen har pågått sen oktober, vilket är extremt lite tid i sammanhanget. Att få loss Eurovisionlegendernas kläder har varit ett lirkande.

– Carola kunde inte hitta sin outfit från Fångad av en stormvind och Herreys hittade bara en skjorta.

Det är svårt att slita sig från allt som glittrar på catwalken. Mest ”over the top” är nog Verka Serduchkas diskobollsklänning från 2007.

Att få hit Celine Dions kläder var lite av ett mirakel.

– Jag var i London och hälsade på en vän och vi pratade om utställningen. Då nämnde jag att Celines kläder vore kul att få med. Då ringde hon upp Celine där och då, och så till slut hade vi kläderna. Men det tog tid att få hit dem, de har så mycket tullregler i Kanada.

Att få dit Johnny Logans kläder var desto enklare. Hans fru packade bara ihop dem i en låda och skickade iväg, säger Caroline Fagerlind.

För första gången någonsin har Celine Dion även uttalat sig om sin medverkan i tävlingen 1988, något som många tv-bolag försökt med förgäves. På en liten skylt berättar hon att hon sparade klänningen som en lyckoamulett och att hon för alltid kommer att minnas stunden med glädje.

Ingmarie Halling hoppas att nästa vinnarland spinner vidare på upplägget, och fortsätter att låna in fler scenkläder.

Själv väntar hon bara på en artist till. I en stor tom glasmonter hänger ett guldglittrande frågetecken.

– Där hoppas vi att årets vinnares kläder ska hänga. Jag har en mardröm om att det blir nåt 8-mannaband utan frontfigur…

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.