ANNONS

Hiphop blir teater på Kulturhuset

Hiphopteaterkollektivet, HTK, Jonzi D
Jonzi D är med och startar upp Hiphopteaterkollektivet i Vällingby.
Breakdance, rap, grafitti och spoken word. Det är några av elementen som ska bli en hel föreställning i västerort. Nu har främst lokala förmågor samlats för att sätta i gång projektet i Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby.
ANNONS

Nu har Hiphopteaterkollektivet (HTK) startat sina första workshops. Lokaltidningen besöker Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby, där ett 20-tal personer medverkar.

– Det är personer som håller på med rap, teater, sång och dans. Vi vill skapa de rum där folk som kan den här konsten jobbar tillsammans för att förmedla berättelser och utvecklas. Och ha roligt, säger Ali Khamis, som är en av projektledarna.

En av deltagarna är 19-årige Mehryar khiabany från Hässelby gård. Han brukar skriva rap-texter hemma, men har aldrig uppträtt förut. Nu har han framfört sina texter för de andra deltagarna.

– Det känns bra, jag är inte så blyg, säger Mehryar och skrattar.

– Det gäller att få fram en sitt meddelande och en känsla, det är det som räknas, säger han.

”Det stod väldigt klart att hiphop var för gatan och samtida konst var för teatern.”

En ikon inom genren hiphopteater har flugit in från London för att hjälpa till under veckan– Jonzi D.

ANNONS

Han är en av de som först lanserade konceptet hiphopteater i Europa. Han bor i London, och det var också där han grundade festivalen ”Breakin convention” 2004, en festival där internationella artister som använder sig av hiphopkulturens olika konstformer samlas för att uppträda på Sadler’s Wells Theatre i London varje år.

Han själv växte upp både med teater och hiphop.

– Det stod väldigt klart att hiphop var för gatan och samtida konst var för teatern. Men jag ställde mig frågan – varför är det så uppdelat? Det är samhället som håller oss åtskilda, förklarar han.

Jonzi D.

Jonzi D.

Jonzi D dansade modern dans och började använda sig av hiphopkulturens dansformer, såsom popping, locking och breaking.

– Hiphopen är egentligen mer modern än vad den moderna dansen påstår sig vara, säger han.

År 2004 startade han festivalen Breakin convention.

– Vi använder rap, breakdance, grafitti, dj:ande, mode och medvetenhet i historieberättande föreställningar, förklarar han konceptet hiphopteater.

I framtiden hoppas han att Hiphopteaterkollektivet kan bidra till festivalen Breakin convention.

Remi Tawose är konstnärlig producent för HTK och han har tidigare jobbat med Breakin convention. När han flyttade till Råcksta för ett och ett halvt år sedan, började han fundera på hur han kunde starta ett liknande projekt i västerort.

– Här är de som håller på med hiphop uppdelade och jobbar ofta ensamma med sin grej. Vi försöker nu föra dem samman, säger Remi.

Uppvisning i sommar

Till slut bildades Hiphopkollektivet, som är ett samarbete mellan Remis företag Papilion AB, Rådet av enade kreoler (REK), Grammofonen, Somali Nordic Culture och Kulturhuset Stadsteatern Vällingby.

I sommar ska HTK fortsätta med workhops, som kommer att resultera i en uppvisning i slutet av juli eller början av augusti. Målet är att inom tre år ha representanter från HTK i den internationella festivalen Breakin convention.