Bion överlevde fiaskot

Rachid Chakir är stolt över sitt jobb som biografchef över Nordens största biograf, SF Bio i Heron city.
Rachid Chakir är stolt över sitt jobb som biografchef över Nordens största biograf, SF Bio i Heron city.
Amerikanska biojätten AMC hade en vision om en biograf i USA-stil.

Satsningen blev ett ­fiasko och AMC sålde biografen.

I år är det ett decennium sedan SF Bio tog över. Antalet besökare har ökat stadigt, men konkurrensen från citybiograferna är tuff.

– AMC:s tanke var att bion som byggdes skulle vara störst, på amerikanskt vis, nära motorvägen och inne i ett upplevelsecenter, säger Rachid Chakir, biografchef på Filmstaden Heron city.

AMC, American Multi Cinema, öppnade dörrarna till biografen, som än i dag är Nordens största, i februari 2001. Biojätten räknade kallt med tre miljoner sålda biobiljetter om året.

Men den storslagna amerikanska drömmen gick snart i kras. Enligt uppgifter i medier från den tiden blev det bara 760 000 besökare under 2002. Snart gav AMC upp och lämnade Sverige för gott.

Enligt Rachid Chakir var det vissa kulturella skillnader som låg bakom fiaskot.

– De satsade väldigt hårt, jag har hört att de i princip dikterade hela bygget av Heron city. De hade väldigt många chefer i biografen, en chef för kassorna, en chef för popcornen – det blev in­effektivt, det är vad jag har hört. De hade inte någon riktig koll på den svenska arbetsmarknaden, säger Rachid Chakir.

I december har det gått tio år sedan som SF Bio tog över Nordens största biograf, som sedan dess gått under namnet Filmstaden Heron city. Även om man ännu inte lockar lika många besökare som Filmstaden Sergel så är det en växande skara filmsugna besökare som tar sig till Huddingebion.

– Det har hänt väldigt mycket sedan vi tog över och det går bättre för varje år. Vi har dubbelt så många stolar som Sergel men vi har inte fler besökare ännu, det beror mycket på läget, säger Rachid Chakir.

Digitaliseringen av biografen är nu i slutfasen, så sent som för ett halvår sedan monterade man ner den sista 35 millimetersprojektorn.

Bion är uppdelad i två spegelvända sektioner med lika många salonger på vardera sidan, som är nästan identiska. Salong nio och tio är de största.

Rachid Chakir är entusiastisk över sin biograf och berättar stolt om finesserna i de största salongerna. Den konkava bioduken är gjord av silver, kostar omkring en halv miljon kronor, är tolv meter hög och 16 meter bred.

– Den är lika stor som en riktigt stor lägenhet, vi har 28 högtalare i salongen och ett antal subwoofers också, säger han.

Uppe i projektorrummet är det hårddiskar som gäller. Men här finns spår av den gamla tekniken. På väggarna mellan salong nio och tio (ett avstånd på cirka 50 meter) sitter rullar som en gång gjorde att man kunde se samma film samtidigt i två biosalonger.

– Tanken var att dubbelt så många besökare, 1 000 personer, kunde se samma film samtidigt. Men det var livsfarligt, rullen snurrade längs väggarna mellan salongerna och om den gick av så riskerade man 1 000 arga biobesökare, säger Rachid Chakir.

I dag styrs filmvisningen i jätte­bion från en dator. Om Filmstaden Heron city går om sin dito inne i city återstår att se, men Rachid Chakir känner sig säker.

– Det har gått väldigt bra, vi har all time high nu.

AMC hade väldigt många chefer i bio- grafen, en chef för kassorna, en chef för popcornen – det blev ineffektivt.Rachid Chakir, biografchef

Fakta

En miljon liter popcorn såldes i fjol

Tre biografer i Sverige står för 21 procent av landets totala biobesök: Filmstaden i Heron city, Bergakungen i Göteborg och Filmstaden Sergel inne i city.

Filmstaden Heron city är störst i Norden med 18 salonger.

Mellan 2011 och 2012 ökade antalet besökare på bion med tio procent, till över en miljon besökare.

Lite över en miljon liter popcorn såldes förra året på bion.

Källa: SF Bio, heroncity.se