Bygger både kropp och själ

Oscar Jöback kör intervallträning med fallskärmslöpning. Det kan vara bra inför de klassiker och triathlonlopp som han planerar framöver.
Oscar Jöback kör intervallträning med fallskärmslöpning. Det kan vara bra inför de klassiker och triathlonlopp som han planerar framöver.
Han är en flerfaldigt prisbelönt personlig tränare och hälsocoach. I sin nya bok ”Lust att träna” berättar Oscar Jöback hur man hittar sig själv för att bli starkare både ­fysiskt och mentalt.

Det är tio minusgrader vid Grisslinge havsbad. Oscar Jöback har bara en tajt tröja under träningsjackan och på benen tunna tajts. Men han besväras inte av kylan.

– Det är kompressionskläder. De förbättrar cirkulationen och gör att man inte fryser ens när det är så här kallt.

Och ibland får kläderna följa med ner i sängen.

– Jag sover med dem efter att ha sprungit längre lopp. De håller igång cirkulationen under natten.

Men nu ska han inte sova utan visa en tuff intervallträning.

Oscar Jöback plockar fram ett tygstycke ur ett fodral märkt parachuterun. Han fäster en rem som är kopplat till tyget runt midjan. Sedan börjar han springa i högt tempo längs stranden.

Tygstycket förvandlas från ett hängande sjok till en fallskärm som snabbt vecklas ut bakom honom. Men farten verkar inte påverkas nämnvärt. Det borde den dock göra.

– Fallskärmen motsvarar ett motstånd på 15 kilo. Det här är bra träning för de som ska springa långlopp, säger Oscar Jöback, när han pustar ut.

– Jag brukar rekommendera 16 ruscher på cirka 100 meter med skärmen.

Att springa långt och tävla passar vissa motionärer, medan andra prioriterar hälsa och gemenskap.

– Många personliga tränare utgår från sig själva och vad som funkar när de tar fram träningsprogrammen, i stället för att lyssna på personen, konstaterar Oscar Jöback.

Han väljer i stället att lägga upp sin träning efter personlighets­typer: Till exempel de effektiva som vill ha mätbara mål, och den kännande typen, som vill sam­arbeta och kommunicera.

– Min erfarenhet är att de här personlighetstyperna inte alltid gillar varandra, men de trivs utmärkt när de får träna med sin egen typ.

Och de beter sig olika när han har gruppträning.

– De ”kännande” ställer sig i ring. Medan de teknikintresserade ”effektiva”, ofta försedda med pulsklockor och gps, ställer sig på rad.

Oscar Jöback betonar vikten av att först stärka kroppen genom att bygga upp de innersta musklerna.

– Det är ingen idé att ta fram sexpack och biceps om man inte har muskler som kan hålla upp kroppen först.

Han är också utbildad i kognitiv psykoterapi där man utgår från att människan präglas av sina samlade erfarenheter, från barndomen och framåt.

Hans egen barndom har fått stor betydelse för yrkesvalet. Oscar var sex år då han och lillebrodern William adopterades till Södertälje från Colombia.

– Jag skulle hoppa nerför ett trappsteg i en trappa, men jag var så undernärd att jag bröt benet. En läkare föreslog då att jag skulle börja med ballett för att stärka muskulaturen, och sedan dess har jag prövat på mängder av träningsformer, berättar han.

Men det fanns också sociala problem i hemmet. Och Oscar kände att han måste ta ansvar.

– När jag var 15 år arbetade jag extra och gav pengarna till morsan.

Och när han var 33 år sökte han upp sin biologiska mamma.

– Jag frågade henne: Vad var det sista du sa innan vi skildes? Hon svarade: ”Se till att du och din bror inte skiljs åt.” Det ansvaret har jag känt hela livet. Jag gjorde allt för brorsan. När vi gick i plugget såg jag till att det var han som fick märkeskläder.

Nu har säcken knutits ihop: Att träna och att samtidigt ta ansvar för och utveckla människor har både blivit Oscar Jöbacks drivkraft och yrke.

Fakta

Vill passera 100-strecket

Namn: Oscar Jöback.

Ålder: 37.

Bor: Värmdö.

Familj: Mannen Peter och lille­bror William.

Mat: Kyckling och tonfisk.

Yrke: Författare, hälsocoach och personlig tränare.

Laster: Chips och Coca cola.

Fritidsintresse: Klassikern och triathlon.

Största mål: Att bli 100 år.

Aktuell: Med boken ”Lust att träna”.